PETER H. NILSSON – Signs Of Myself (2021) Review

ENGLISH REVIEW INCLUDED BELOW

Todo comenzó un 4 de marzo cuando tuve el placer de contactar con el gran Javier “Ojotigre” Survivor , afamado y aclamado general manager del enorme podcast Justrock, para agradecerle que pinchara uno de nuestros temas en su podcast. Unos pocos días después Javier me puso en la pista del “Little American Dream” de un compositor sueco que desconocía para luego, el pasado 13.03.21, publicar en Facebook una insólita (para mí por supuesto) y breve (que raro viniendo de Ojotigre) reseña mencionando al protagonista de mi reseña de hoy: Peter H Nilsson.

Un post exclusivo del que iba a ser, en este 2021, una de las escuchas más apasionantes a título personal y que, desafortunadamente, no tuve el placer de disfrutar cuando se editó allá por el año 2018. Me apresuré a contactar con él y mostrarle mi alegría y emoción por haber descubierto ese gran artista y compositor que había en él. Le dije que todo se podía resumir en una palabra de su mismo álbum: “Timeless” porque realmente su música me traspasó el corazón, era atemporal y eterna, por lo compacto de su sonido, la exquisita sencillez de su propuesta y sus melodías de ensueño que, a pesar de encontrarse bajo el nombre de Peter H. Nilsson; no muestra, en ningún caso, ese rol de líder de la banda que se podía esperar sino, simple y llanamente, se muestra como un músico que quiere hacer de sus canciones el principal valor añadido y dónde ningún integrante destaca por encima del otro (a pesar de que él tenga un toque de guitarra genial y mostrarse como un acérrimo fan del Sr. Steve Lukather (“Luke” en el argot habitual con el que le conocemos y así él mismo nombra).

Con impaciencia he ido aguardando a que se fueran dando novedades al respecto de su siguiente publicación y Peter, con una amabilidad abrumadora, me iba explicando pequeños detalles al respecto, desde las canciones que le faltaban por mezclar a falta de pista de bajo, hasta la fecha prevista de mezcla y masterización final en Panic Studios con May Thomas…Aunque también me explicó que estaba deseando ir a España e ir a Montmeló dado que es un gran apasionado de la velocidad y de la F1 en particular.

Es realmente maravilloso poder encontrar a personas tan afines por el camino, tan cercanas y humildes. Así es Peter H. Nilsson.

Tras esta introducción, que tenía la obligación moral de hacer, vamos a ir al tema que nos ocupa. La banda de Peter H. Nilsson la conforman una mezcla de músicos de Europa y de USA: Chris Biano a las voces (Nashville), Patrik Adiels al bajo y Darrell Nutt a la batería. En este caso, para este trabajo, Peter ha reclutado al grupo “Blåsemafian” (Mafia Horns) para los arreglos e intercambio de ideas en el tema “Signs Of Myself”, y a nuestro compatriota Antonio Morales, componente del grupo español “The Brisks” fundado en Ceuta allá en los años 60, a los teclados. Antonio toca en cuatro de los once temas de este gran álbum. Peter Nilsson también toca y hace los arreglos de teclados en todos los temas además de su excepcional labor a las 6 cuerdas.

Empezamos con el primer tema del álbum llamado “Higher Ground” dónde, tras una introducción de sintetizadores por parte de Antonio, Peter abre la lata con un solo muy melódico y atmosférico en onda Dare. Se me hace cortísimo dado que apenas dura 01.05 pero es sólo el pistoletazo de salida y, haciendo un símil a la F1, Peter está empezando a calentar motores…

“Fire & Thunder” es un tema hermoso dónde todos los instrumentos suenan a la perfección, dónde todo está en su sitio, no hace falta poner más ingredientes al menú que nos ofrece Peter porque está todo en su punto. Se inicia con una melodía de teclado que me evoca a los temas más intimistas de Drive She Said de su álbum Excellerator. “Something At Last” podría ser un buen ejemplo para comparar, pero no deja de ser un furtivo escarceo dado que no tarda en cambiar de tercio cuando entra en liza la voz del Sr. Biano. Me encanta la voz de Chris, ¿Quién dijo que para este estilo era necesario superar las 4 octavas para emocionar? Es evidente que la voz de Chris se acomoda perfectamente a la sonoridad del conjunto y, lo mejor de todo, hace de su voz insignia principal de cara al reconocimiento inmediato de la banda.

Me encanta la aportación a la banda de Darrell Nutt, tiene muchísimo gusto tocando, un tacto rítmico tremendo y una impresionante gestión de los tempos. Seguramente Docs Fs de El Condensarock de Fluzo podría ofrecernos una opinión más técnica y profesional del desempeño de este gran batería.  Peter ha acertado de pleno con su fichaje.

Patrik Adiels aporta a la banda esa consistencia en la base rítmica dando soporte a la voz de Chris cuando empieza a entonar la primera estrofa…muy grande. Tras el primer estribillo se aprecian los primeros arreglos de teclado interpretados por Peter H. Nilsson que muestra un gusto exquisito en todo el tema. Un cambio de tono, tras entonar el estribillo por segunda vez, dan lugar a un gran solo de Peter dónde llego a incluso a percibir la influencia del mismísimo Neal Schon. Es realmente precioso. Es AOR de 24 quilates de sonido puro 80´s y TOTO está muy presente en este tema y en general en todo este trabajo del sueco afincado en Göteborg.

Tras el pelotazo anterior Peter se atreve con una nueva sonoridad en la introducción del tema “Time To Remember”. Precisamente esta es la segunda intervención de Antonio que interpreta la introducción inicial con sintetizador. Al arrancar la batería, Peter retoma los mandos a los teclados haciendo un excepcional trabajo a nivel de arreglos y compositivo. Encuentro una evolución respecto al álbum anterior en positivo dónde Peter trata de experimentar con nuevos sonidos y en este tema se aprecia especialmente; al margen de la más que denotada aportación de Darrell que realmente se sale. Es un tema muy melancólico y de nuevo la voz casi hablada de Chris nos va transportando de manera sutil hasta llegar a ese “We never surrender, needs time to remember”.  Maravilloso…

“Can´t Get Over You” es un tema que Peter ya editó en Spotify en 2020 como sencillo. De nuevo la tónica del bajista Patrik va galopando conjuntamente con la melodía a interpretar por Chris. Es de lo más rockero que podemos encontrar en este álbum, sabiendo de antemano que Peter H. Nilsson se decanta por temas más orientados al Rock melódico y Pop pero con una exquisitez fuera de toda duda. Este tema va muy en la onda Joseph Williams en solitario. Muy buen solo de Peter dónde se nota ese espléndido y arduo trabajo en la ejecución y composición. Cuida hasta el mínimo detalle y se nota.

“Ships Burning In The Night” de nuevo nos devuelve esa melancolía aderezada con unos arreglos de teclado de Antonio maravillosos (stabs de violín) en todo el tema. El tema empieza como una balada a Grand piano interpretado por Peter Nilsson para luego desembocar en un tema AOR de gran nivel. Me encanta el sonido de la batería de Darrell. Creo que merece una mención aparte. Un batería de sesión de denotada experiencia, productor e ingeniero de sonido durante 25 años y grabando y tocando con miembros de bandas legendarias como YES, AC/DC, BAD COMPANY o THE MOODY BLUES entre otras. Peter es como Flavio Briatore a la hora de reclutar a músicos…

“Signs Of Myself” es la joya del álbum entre todo este montón de diamantes brillando a su alrededor. La inclusión de Mafia Horns me evoca a la mejor época de Chicago, pero bien, TOTO sigue estando presente…muy presente y eso como siempre es una muy buena noticia. Es un tema espectacular que me retrae a la época del álbum Farenheit de 1986. El solo es increíble, corto pero conciso, con un toque muy “Luke”. Que gran tema Peter…

“Learning To Let Go” tiene esa sonoridad de las mejores baladas de TOTO, “I Will Remember” podría ser un buen símil. De nuevo se muestra el lado más sentimental y melancólico de esta banda (algo que se apreciaba ya en su trabajo anterior). Antonio está esta vez al cargo del Gran piano en que incluso Peter le pidió que lo interpretara al estilo Don Henley. No tiene desperdicio. De nuevo he de decir que Chris está espléndido en su desempeño vocal con esas respuestas en los coros y esa manera de transmitir durante todo el tema. Te pone los pelos de punta…

“Breathe” empieza con un sonido muy Supertramp que te atrapa al instante y que después deriva en un temazo AOR. La progresión del tema es excelente de comienzo a fin. De nuevo a destacar los arreglos de Peter en todo el tema y la clase de Darrell que mantiene ese toque tan increíble. El solo de Peter de nuevo maravilloso y el final del tema demuestra cuan compacta es esta banda y la clase que tienen todos sus músicos. Prefiero que lo escuchéis y lo descubráis vosotros mismos

“Just Like That” me encanta. De nuevo cuando Chris empieza a cantar siento que me está transmitiendo muchísimo. Debe ser esa forma peculiar de entonar dónde parece que te esté hablando mientras canta. El estribillo es “happy” pero melódico con toques de Pop Rock americano a la 7th Heaven. De nuevo muestra la identidad de esta banda que a pesar de hacer rock melódico como muchas otras bandas sí que muestra una personalidad propia y se le reconoce a la primera escucha

“The First Time” muestra también un cariz más “rockero”, a la “Can´t Get Over You”, siempre hablando del concepto general del álbum que, como he indicado, está orientado al Pop/melodic Rock. Ese estribillo se te va a enganchar como un buen pegamento super-glue. Es estribillo marca de la casa. Desenfadado y hablado, melódico y melancólico a la vez. “When I look in your eyes for the first time tonight…do you feel what I feel baby”. Es impresionante.

Y finaliza el álbum con el tema “Can´t Come Down” que Peter Nilsson editó en el año 2019. Otro gran tema.  Si está leyendo esta reseña mi querido Javier de BarnaAor pues aquí va a encontrar ese toque rockero americano country que tanto le apasiona. El toque de Darrell a la batería de nuevo magistral al igual que esos curiosos arreglos de teclado de Antonio que realmente le aportan muchísimo al conjunto.

“Little American Dream” era una pieza muy difícil de superar, pero con este “Signs Of Myself” Peter consigue igualar el listón. No hay altibajo alguno este álbum. Esperemos que Peter H Nilsson obtenga el reconocimiento que se merece. Ya tiene mi especial admiración como persona. Ahora sólo me queda desearle el mayor de los éxitos con la banda que lleva su nombre y animarle a que siga componiendo más trabajos de esta talla, con esa sensibilidad y gusto que le caracteriza y que nos provea, como motor transmisor, de las más profundas emociones al escuchar sus canciones. No podía faltar una última mención a la F1… aquí no hay parada en boxes… ¡Peter H. Nilsson es líder de principio a fin!

Enhorabuena Peter H. Nilsson por tu enorme trabajo.

                                                                                                                         José Luis Gutiérrez  3KZS!          

ENGLISH REVIEW

It all started on March 4th when I had the pleasure of contacting the great Javier «Ojotigre» Survivor, famed and acclaimed general manager of the huge podcast Justrock, to thank him for playing one of our songs on his podcast. A few days later Javier put me on the track of «Little american dream» by a Swedish composer I didn’t know and then, last 13.03.21, published on facebook an unusual (for me of course) and brief (how strange coming from Ojotigre) review mentioning the protagonist of today’s review: Peter H Nilsson.

An exclusive post of what was going to be, in this 2021, one of the most exciting listens on a personal basis and that, unfortunately, I didn’t have the pleasure to enjoy when it was released back in 2018. I rushed to contact him and show him my joy and excitement for having discovered this great artist and composer in him. I told him that everything could be summarized in one word from his same album: «Timeless» because his music really pierced my heart, it was timeless and eternal, because of the compactness of his sound, the exquisite simplicity of his proposal and his dreamy melodies that, despite being under the name of Peter H. Nilsson; does not show, in any case, that role of leader of the band that could be expected but, plain and simple, it is shown as a musician who wants to make his songs the main added value and where no member stands out above the other (despite the fact that he has a great touch of guitar and show himself as a staunch fan of Mr. Steve Lukather («Luke» in the usual slang with which we know him and so the same Peter names).

With impatience I have been waiting for news about his next release and Peter, with an overwhelming kindness, was explaining me little details about it, from the songs he still had to mix for lack of bass track; to the expected date of mixing and final mastering at Panic Studios with May Thomas… although he also explained me that he was looking forward to go to Spain and go to Montmeló since he is a great fan of speed and F1 in particular.

It is really wonderful to be able to meet such like-minded people along the way, so close and humble. This is Peter H. Nilsson

After this introduction, which I had a moral obligation to do, let’s get down to the subject at hand. Peter H. Nilsson’s band is a mix of musicians from Europe and the USA: Chris Biano on vocals (Nashville), Patrik Adiels on bass and Darrell Nutt on drums. In this case, for this work, Peter has recruited the band «Blåsemafian» (Mafia horns) for the arrangements and exchange of ideas on the song «Signs of myself», and our compatriot Antonio Morales, member of the Spanish band «The Brisks» founded in Ceuta back in the 60’s, on keyboards. Antonio plays on four of the eleven tracks of this great album. Peter Nilsson also plays and arranges the keyboards on all the tracks in addition to his exceptional work on the 6 strings.

We start with the first track of the album called «Higher Ground» where, after an introduction of synthesizers by Antonio, Peter opens the can with a very melodic and atmospheric solo in a Dare vibe. It’s very short since it only lasts 01.05 but it’s just the starting signal and, making a simile to F1, Peter is starting to warm up the engines…

«Fire & thunder» is a beautiful theme where all the instruments sound perfectly, where everything is in its place, there is no need to add more ingredients to the menu that he offers us… because it’s all on point. It opens with a keyboard melody that reminds me of the more intimate Drive She Said tracks from their Excellerator album. «Something at last» could be a good example to compare but it’s still a furtive dig as it doesn’t take long to change the pace when Mr. Biano’s voice enters the fray. I love Chris’s voice, who said that for this style it was necessary to overcome the 4 ocatavas to thrill? It is evident that Chris’s voice fits perfectly with the sonority of the band and, best of all, makes his voice the main flagship for the band’s immediate recognition. I love Darrell Nutt’s contribution to the band, he has great taste in playing and a tremendous rhythmic touch and impressive tempo management. Surely Docs Fs of El condensarock de fluzo could offer us a more technical and professional opinion of the performance of this great drummer.  Peter has made the right choice with his signing. Patrik Adiels brings to the band that consistency in the rhythmic base giving support to Chris’ voice when he starts to sing the first verse…very great. After the first chorus we can appreciate the first keyboard arrangements played by Peter Nilsson, who shows an exquisite taste in the whole song. A change of tone, after singing the chorus for the second time, gives way to a great solo by Peter where I even perceived the influence of Neal Schon himself. It is really beautiful. It is AOR of 24 carats of pure sound 80’s and TOTO is very present in this theme and in general in all this work of the Swedish based in Goteborg.

After the previous hit Peter dares with a new sonority in the introduction of the theme «Time to remember». Precisely this is the second intervention of Antonio who plays the initial introduction with synthesizer. When the drums start up, Peter takes over the keyboards again, doing an exceptional job in terms of arrangements and composition. I find an evolution with respect to the previous album in positive where Peter tries to experiment with new sounds and in this theme is especially appreciated; to the margin of the more than denoted contribution of Darrell that really goes out. It is a very melancholic theme and again the almost spoken voice of Chris transports us in a subtle way until arriving at that «We never surrender, needs time to remember».  Wonderful…

«Can’t get over you» is a song that Peter already released on Spotify in 2020 as a single. Again the tone of bassist Patrik is galloping along with the melody to be interpreted by Chris. It is one of the most rocking that we can find on this album, knowing beforehand that Peter H. Nilsson opts for more melodic rock and pop oriented themes but with an exquisiteness beyond any doubt. This song is very much in the Joseph Williams solo style. Very good solo of Peter where you can notice that splendid and arduous work in the execution and composition. He takes care of every detail thoroughly.

«Ships burning in the night» again gives us back that melancholy with wonderful keyboard arrangements by Antonio (violin stabs) throughout the song. The theme begins as a ballad to Grand piano interpreted by Peter Nilsson to then flow into an AOR theme of great level. I love the sound of Darrell’s drums. I think it deserves a special mention. A session drummer of denoted experience, producer and sound engineer for 25 years and recording and playing with members of legendary bands like YES, AC/DC, Bad company, The Moody blues…among others. Peter is like Flavio Briatore when it comes to recruiting musicians….

«Signs of myself» is the jewel of the album among all this pile of diamonds shining around him. The inclusion of Mafia Horns reminds me of the best era of Chicago but well, TOTO is still present…very present and that as always is a very good news. It’s a  spectacular theme that takes me back to the time of the Farenheit album from 1986. The solo is incredible, short but concise, with a very «Luke» touch. What a great song Peter…

«Learning to let go» has that sonority of the best TOTO ballads, «I will remember» could be a good simile. Again the most sentimental and melancholic side of this band is shown (something that was already appreciated in their previous work). Antonio is this time in charge of the Grand piano in which even Peter asked him to play it Don Henley style. It’s not to be missed. Again I have to say that Chris is splendid in his vocal performance with those answers in the chorus and that way of transmitting during the whole song. It gives me goosebumps….

«Breathe» starts with a very Supertramp sound that grabs you instantly and then drifts into an AOR stunner. The progression of the song is excellent from beginning to end. Again to highlight Peter’s arrangements throughout the song and Darrell’s class that keeps that incredible touch. Peter’s solo again wonderful and the end of the song shows how compact this band is and the class that all the musicians have. I’d rather you listen to it and find out for yourselves.

I love «Just like that». Again when Chris starts singing I feel that he is transmitting a lot to me. It must be that peculiar way of intoning where it seems like he is talking to you while he sings. The chorus is «happy» but melodic with touches of American pop rock a la 7th heaven. Again it shows the identity of this band that in spite of doing melodic rock like many other bands, it shows its own personality and it is recognized at the first listen.

«The first time» also shows a more «rock» side, like «Can’t get over you», always talking about the general concept of the album which, as I have indicated, is oriented to pop/melodic rock. That chorus will stick to you like a good super-glue. It’s trademark chorus. Offbeat and spoken, melodic and melancholy at the same time. «When I look in your eyes for the first time tonight…do you feel what I feel baby». It’s breathtaking.

And he ends the album with the track «Can’t come down» which Peter Nilsson released in 2019. Another great track.  If you are reading this review my dear Javier from BarnaAor well here you are going to find that American country rock touch that you are so passionate about. Darrell’s touch on drums again masterful as well as those curious keyboard arrangements by Antonio that really add a lot to the whole.

«Little american dream» was a very difficult piece to beat but with this «Signs of myself» Peter manages to match the bar. There are no ups and downs on this album. Let’s hope Peter H Nilsson gets the recognition he deserves. He already has my special admiration as a person. Now it only remains for me to wish him the greatest success with the band that bears his name and encourage him to continue composing more works of this stature with the sensitivity and taste that characterizes him and to provide us, as a transmitting engine, with the deepest emotions when listening to his songs. We could not miss a last mention to F1… here there is no pit stop… Peter H. Nilsson leader from start to finish!

Congratulations Peter H. Nilsson for your great work!

                                                                                                                         José Luis Gutiérrez  3KZS! 

 

        

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