ALICE COOPER – Detroit Stories (2021) Review

English Review (Included below)

Detroit, del francés antiguo, Citat d’Étroit, que significa «Ciudad del Estrecho», la ciudad más poblada y grande del estado de Michigan, Estados Unidos, ha sido y es, por muchos años, un referente cultural. Un depósito de arte donde la arquitectura, el diseño y, principalmente para los melómanos, un hervidero incalculable de contribución a la música.

No solo aupó al sonido Motown, sino que dio cobijo y una desinteresada oportunidad, perfectamente aprovechada, para que el Punk, el Garage, el Rock, el Blues, el Funk y hasta el Techno y el Hip-Hop florecieran por doquier. Desde los años setenta y hasta la actualidad, la ciudad del motor ha ejercido de mecenas para diferentes tendencias que han traspasado fronteras y escrito versos de gloria.

THE AMBONY DUKES (Ted Nugent), IGGY & THE STOOGES, MC5, GRAND FUNK RAILROAD, THE SUPREMES, DETROIT WHEELS, FUNKADELIC, THE ROMANTICS, DESTROY ALL MONSTERS, ELECTRIC SIX, THE WHITE STRIPES, los eternamente ligados a la ciudad MARVIN GAYE, STEVIE WONDER o BOB SEGER en los mejores años de su carrera o incluso las muestras de respeto hacia la electricidad que esta desprendía (KISS – Detroit Rock City), son claros ejemplos de su relevancia.

No es de extrañar que ALICE COOPER, oriundo de aquellos lares, haya rendido tributo en este nuevo disco a la Detroit que le dio la oportunidad de crecer y fortalecerse en la creencia de su actitud tras haber probado suerte en una California demasiado hippie para sus intenciones y expresiones.

Ligado nuevamente al productor Bob Erzin, quien en los años setenta recondujo los pasos de la ALICE COOPER BAND desde el fuero de marginados hasta su hábitat natural, forman un tándem que desprende una inusual juventud madurada con el paso de las décadas. Un sin sentido orgánico, refrescante, descarado y extrañamente natural.

Detroit Stories, que sucede al EP del año pasado, Breadcrumbs, son quince alegatos de sinceridad musical, un tributo vital sin medidas ni contenciones, sin ataduras, procedente de alguien que no tiene nada que demostrar a nadie, y si ese no fuere el caso, aquí queda patente y conciliado pues no se me ocurre a sus recién cumplidos setenta y tres años a quien, más allá de sus raíces, tuviera que rendir cuentas por mero placer personal esta leyenda viva del Rock.

Míster Vincent Damon Furnier, como fue bautizado, y Erzin graban cincuenta años después de su acertada mudanza con músicos del calibre de Wayne Kramer (compositor y guitarrista de MC5), el legendario bajista de Jazz y R&B Paul Randolph, con el no menos mítico batería Johnny “Bee” Badanjeck de los DETROIT WHEELS y con otra serie de músicos locales (véase Mark Farner de GRAND FUNK RAILROAD o Michael Bruce, Dennis Dunaway y Neil Smith los miembros supervivientes de la ALICE COOPER BAND) contando entre ellos también con la MOTOR CITY HORNS (siempre asociados a BOB SEGER y su SILVER BULLET BAND). Con el apoyo e ideas del diseñador de moda John Varvatos y la gente de Shinola (minoristas de artículos de lujo locales) han registrado este álbum en los Rustbelt Studios en Royal Oak, con toda la esencia de aquellos años y un sonido tremendamente actualizado, cristalino y sin sobreproducciones. Un disco, como ellos mismos dicen, hecho en Detroit, para Detroit y su ciudadanía.

Podemos recorrer con libertad y una botella de licor enfundada en una bolsa de cartón por las aceras de la M-1, la artería principal de Detroit conocida como Woodward Avenue, la cual se extiende de norte a noreste desde Detroit a Pontiac, y viajar a un pasado donde rockeros generan algarabía alzando sus voces al unísono en Social Debris o Shut Up And Rock, donde la radio de algún coche con las ventanillas bajadas puede sorprenderte con viejos sonidos y desconocidos nuevos clásicos que quemar de fiesta (Rock`N´Roll cover de THE VELVET UNDERGROUND adaptada al sonido e idea Motor City con el único “extranjero” del disco, Joe Bonamassa o Sister Anne y su poderoso duelo entre las seis cuerdas y la harmónica). Desviaremos nuestra atención con un predicador ligeramente psycobilly en Hail Mary y lo haremos quedando hipnotizados en todo momento por las generosas guitarras que ceden su versátil electricidad para proporcionarnos un chute de endorfinas que no tiene precio.

No será difícil tropezarnos con un “pogo” que puede renacer de sus cenizas, una y cien veces, en Go Man Go como si se escuchara por primera vez a MC5 y caer ante los pies de los últimos vestigios del “flower power” y los ecos Beatle en la cautivadora Our Love Will Change the World (cover de OUTRAGEOUS CHERRY).

Podemos avanzar y no dejar de sacudir nuestro cuerpo a ritmo Motown en $1000 High Heel Shoes con toda su imaginería de coros, vientos y detalles Funk en sus guitarras o unirnos con nuestra armónica a una comparsa rockera bañada en Charlestón (Independence Dave).

Encontraremos atajos para perdernos en los recuerdos de los camaradas de escena en los años de gloria con la divertida y contagiosa nostalgia guitarrera de Detroit City 2021, para acabar, seguidamente, ahogando penas en un vaso sin hielo lleno de venenoso Blues en un garito abandonado de la mano de Dios (Drunk And In Love), esquivando jaleo con un punk malhumorado a medio gas (I Hate You) que invoca al mismísimo Jeff Beck mientras sus ex compañeros de banda intercambian insultos de modo anecdótico aunque, contra todo pronóstico, ellos nunca acabaron mal. Aprovechan para dedicar unos versos a su miembro fallecido Glen Buxton (But most of all we´re filled with rage/at the empty space you left on stage).

Debemos intentar reponernos, eso si no acabamos totalmente desorientados en las lisérgicas Wonderful World donde el maestro de la pesadilla hace de ángel o diablo dependiendo del hombro al que prestes atención, por no mencionar su adaptación del clásico de BOB SEGER AND THE LAST HEARD, East Side Story.

Alice Cooper mantiene intacta su voz, tan precisa como siempre a la hora de escupir sus mensajes ácidos y sus discursos mordaces, clavándolos instantáneamente en tu cráneo desde sus vísceras. Eriza todo mi vello con su manifiesto de ayuda contra el suicidio en un mensaje de ánimo para afrontar estos duros tiempos, disfrazado de los STOOGES más densos, dejando en las estrofas y sobre todo al final del tema, su discurso personal de cómo es capaz de atacar la desesperación y cómo conseguir tanto visualizar tus problemas como alcanzar ayuda en la vida real. Un acto de conciencia social que alabo. Apunta Hanging On By A Thread (Don´t Give Up).

DETROIT STORIES es una labor de investigación introspectiva sobre el recuerdo fehaciente, una biblioteca que queda abierta para todos los públicos deseosos de conocimiento retrospectivo. DETROIT STORIES es un mapa actualizado de los mejores años de la música de la ciudad, los realmente impactantes, observados desde cada una de sus perspectivas y entrelazados por un hilo invisible que mantiene tanto la coherencia como el entretenimiento en un placentero duelo entre la pasión y la admiración, aquella que dejó huella en un ansioso joven que ahora es un agradecido narrador ataviado con la experiencia de la edad. DETROIT STORIES es ALICE COOPER hace cincuenta años y ALICE COOPER a día de hoy, simplemente necesario.

Valoración: ALICE COOPER está en este disco por encima de valoraciones subjetivas, entérate: estás ante una discoteca musical que abarca más años, para muchos de nosotros, de los que tenemos en nuestros oídos. Siéntate a repasar historia del Rock.

INFORMACIÓN ADICIONAL:

Detroit Stories estará disponible en CD, CD+DVD digipack, CD box set (incluyendo CD, Blu-ray, camiseta, máscara, antorcha y tres pegatinas) y doble LP de carpeta desplegable el 26 de febrero de 2021. El DVD y el Blu-ray mostrará la increíble interpretación en directo de “A Paranormal Evening At The Olympia Paris” por vez primera en video.

Jesús Alijo Lux

 

ENGLISH VERSION

Detroit, from the old French, Citat d’Étroit, meaning «City of the Straits», the most populous and largest city in the state of Michigan, United States, has been and is, for many years, a cultural reference. A repository of art where architecture, design and, mainly for music lovers, an incalculable hotbed of contribution to music.

Not only did Motown sound, but it gave shelter and a selfless opportunity, perfectly exploited, for Punk, Garage, Rock, Blues, Blues, Funk and even Techno and Hip-Hop to flourish everywhere. From the seventies to the present day, the motor city has acted as a patron for different trends that have crossed borders and written verses of glory.

THE AMBONY DUKES (Ted Nugent), IGGY & THE STOOGES, MC5, GRAND FUNK RAILROAD, THE SUPREMES, DETROIT WHEELS, FUNKADELIC, THE ROMANTICS, DESTROY ALL MONSTERS, ELECTRIC SIX, THE WHITE STRIPES, the eternally linked to the city MARVIN GAYE, STEVIE WONDER or BOB SEGER in the best years of their careers or even the shows of respect towards the electricity that it gave off (KISS – Detroit Rock City), are clear examples of its relevance.

It is not surprising that ALICE COOPER, a native of those parts, has paid tribute in this new album to the Detroit that gave him the opportunity to grow and strengthen his belief in his attitude after having tried his luck in a California that was too hippie for his intentions and expressions.

Linked again to producer Bob Erzin, who in the seventies redirected the steps of the ALICE COOPER BAND from the outcasts to their natural habitat, they form a tandem that exudes an unusual youthfulness matured over the decades. An organic, refreshing, unabashed and strangely natural nonsense.

Detroit Stories, which follows last year’s EP, Breadcrumbs, are fifteen pleas of musical sincerity, a vital tribute without measure or restraint, without ties, coming from someone who has nothing to prove to anyone, and if that were not the case, here it is clear and reconciled because I can’t think of anyone to whom, beyond his roots, this living legend of Rock would have to give an account for mere personal pleasure, at his recent seventy-three years of age.

Mr. Vincent Damon Furnier, as he was baptized, and Erzin record fifty years after their successful move with musicians of the caliber of Wayne Kramer (composer and guitarist of MC5), the legendary Jazz and R&B bassist Paul Randolph, with the no less mythical drummer Johnny «Bee» Badanjeck of the DETROIT WHEELS and with another series of local musicians (see Mark Farner of GRAND FUNK RAILROAD or Michael Bruce, Dennis Dunaway and Neil Smith the surviving members of the ALICE COOPER BAND) counting among them also with the MOTOR CITY HORNS (always associated with BOB SEGER and his SILVER BULLET BAND). With the support and ideas of fashion designer John Varvatos and the people of Shinola (local luxury goods retailers) they have recorded this album at Rustbelt Studios in Royal Oak, with all the essence of those years and a tremendously updated sound, crystalline and without overproductions. An album, as they themselves say, made in Detroit, for Detroit and its citizenry.

We can walk freely with a bottle of liquor sheathed in a cardboard bag along the sidewalks of M-1, Detroit’s main thoroughfare known as Woodward Avenue, which runs north to northeast from Detroit to Pontiac, and travel back to a past where rockers generate hullabaloo raising their voices in unison in Social Debris or Shut Up And Rock, where a car radio with the windows down can surprise you with old sounds and unknown new classics to party to (Rock`N`Roll cover of THE VELVET UNDERGROUND adapted to the Motor City sound and idea with the only «foreigner» of the album, Joe Bonamassa or Sister Anne and her powerful duel between the six strings and the harmonica). We will divert our attention with a slightly psycobilly preacher in Hail Mary and we will do it being hypnotized at all times by the generous guitars that yield their versatile electricity to provide us with a priceless endorphin rush.

It won’t be difficult to stumble upon a «pogo» that can be reborn from its ashes, once and a hundred times, in Go Man Go as if listening to MC5 for the first time and fall at the feet of the last vestiges of «flower power» and Beatle echoes in the captivating Our Love Will Change the World (cover of OUTRAGEOUS CHERRY).

We can move forward and not stop shaking our body to Motown rhythm in $1000 High Heel Shoes with all its imagery of choirs, winds and Funk details in their guitars or join with our harmonica to a rock band bathed in Charleston (Independence Dave).

We will find shortcuts to get lost in the memories of the scene comrades in the glory years with the fun and contagious guitar nostalgia of Detroit City 2021, to end up, then, drowning sorrows in a glass without ice filled with poisonous Blues in a godforsaken joint (Drunk And In Love), dodging a ruckus with a half-hearted moody punk (I Hate You) that invokes Jeff Beck himself while their former bandmates exchange anecdotal insults, although, against all odds, they never ended badly. They take the opportunity to dedicate some verses to their deceased member Glen Buxton (But most of all we’re filled with rage/at the empty space you left on stage).

We must try to pull ourselves together, that is if we don’t end up totally disoriented in the lysergic Wonderful World where the master of the nightmare plays angel or devil depending on which shoulder you pay attention to, not to mention their adaptation of the BOB SEGER AND THE LAST HEARD classic, East Side Story.

Alice Cooper keeps his voice intact, as precise as ever when it comes to spitting out his acid messages and biting speeches, instantly nailing them into your skull from his viscera. He bristles all my hair with his manifesto of help against suicide in a message of encouragement to face these hard times, disguised as the densest STOOGES, leaving in the verses and especially at the end of the song, his personal speech of how he is able to attack despair and how to get both visualize your problems and reach help in real life. An act of social conscience that I praise. Take note of Hanging On By A Thread (Don’t Give Up).

DETROIT STORIES is a work of introspective research on the reliable memory, a library that remains open to all audiences eager for retrospective knowledge. DETROIT STORIES is an updated map of the best years of the city’s music, the really impacting ones, observed from each of its perspectives and intertwined by an invisible thread that maintains both coherence and entertainment in a pleasant duel between passion and admiration, that which left its mark on an eager young man who is now a grateful narrator dressed with the experience of age. DETROIT STORIES is ALICE COOPER fifty years ago and ALICE COOPER today, simply necessary.

Rating: ALICE COOPER is in this album above subjective valuations, understand: you are in front of a music library that spans more years, for many of us, than we have in our ears. Sit down to review the history of Rock.

ADDITIONAL INFORMATION:

“Detroit Stories” will be available on CD, CD+DVD Digipak, CD Box Set (including CD, Blu-ray, T-shirt, face mask, torch light and 3 stickers), and 2LP Gatefold on February 26th 2021 on earMUSIC.

The DVD and Blu-ray will show the incredible live performance “A Paranormal Evening At The Olympia Paris” for the first time on video. With the whole concert culture being shut down due to covid-19, Alice Cooper felt the need to share one of his latest shows with his fans as he cannot wait to get back on the road – better than ever.

Jesús Alijo Lux

 

 

Comments are closed.