ENGLISH REVIEW INCLUDED BELOW
“Podríamos definirlo como una belleza floreciendo entre un campo de hermoso terror. Cradle of Filth nos brindaron con sangre en sus copas una de sus mejores obras, una que es ya todo un clásico de la música extrema. Un álbum perfecto.”
INTRODUCCIÓN:
Que Cradle Of Filth es la banda de Black Metal más grande de la historia, es un hecho para mí. Luego está la controversia de que si “no es Black Metal puro”, de que si “se han comercializado y ya no son Black”, de que si “Emperor, Marduk, Mayhem, Behemoth,…son los más grandes”, de que si “Dimmu Borgir son más Black Sinfónico que estos”,….bla, bla, bla, bla…. Lo que vengo a decir, antes de que me “lluevan los palos”, es que los inicios de Cradle Of Filth son de una calidad abrumadora y que son la banda británica más popular de Metal salida desde Iron Maiden, esto es algo innegable pues los datos están ahí. De las etiquetas musicales, casi siempre absurdas, ahí no entro, porque ¿Qué más me da a mí si es Black o no, si me gusta lo que se esconde en el disco? Además, me gustaría (como fan de la banda) decir que los grupos deben de evolucionar, y Cradle Of Filth han sabido ofrecernos diferentes matices valientes (y diría que cada vez más heavies) en su carrera aunque no haya sido del gusto de tod@s,…. Quien piense que después de “Midian” no han hecho nada bueno es que no ha oído los últimos trabajos de los británicos (si “Hammer of the Witches” no es una absoluta barbaridad será que yo no entiendo de esto).
Estos monstruos se formaron en 1991 y tres años después nos ofrecieron su primer trabajo de larga duración: “The Principle Of Evil Made Flesh”, un disco debut soberbio que conjugaba perfectamente un Black Metal con unas melodías oscuras altamente adictivas. En 1996 consiguieron un contrato con Music For Nations, y debido a clausulas con su anterior compañía tuvieron que grabar de manera apresurada un EP: “Vempire” o “V empire”. Pero bendita (o demoniaca) prisa, pues nos regalaron uno de los mejores EPs de la historia del Metal. La atmósfera que crearon en “Vempire” fue el inicio de todo lo que vendría después y la consagración de un sonido que les caracterizaría durante toda su carrera.
“Dusk…And Her Embrace” fue su segundo larga duración, y es en este momento, con esta absoluta obra maestra cuando alcanzan uno de los tronos del Metal más oscuros. El nivel de popularidad se desató y la fama de los británicos se extendió como se extienden las tinieblas. No era para menos, pues el disco es una barbarie.
Este disco fue el preludio (y más teniendo en cuenta al nivel de historia) de lo que, para mí, es su mejor disco y además mi disco de Metal Extremo preferido: “Cruelty And The Beast”, desarrollando todos los elementos anteriores al nivel máximo. Lo siguió “Midian” y ya era imposible cuantificar el extenso merchandising de la banda, se veían camisetas por doquier entre jóvenes y no tan jóvenes. “Damnation And A Day” supuso un cambio radical mucho más enfocado en la orquestación, siguiéndolo un “Nymphetamine” con muchas más reminiscencias del Metal Gótico. Un “Thornography” con elementos más heavies de los que nos tenían acostumbrados. “Godspeed on the devil`s thunder” me lo tomé como un guiño a sus álbumes más laureados. “Darkly, Darkly, Venus Aversa” seguía explorando de nuevo lo de su trabajo anterior y se añadió más rabia en “The manticore and other horrors”. El nivel de calidad de las composiciones volvió a alcanzar estados altísimos en la gran obra “Hammer Of The Witches” sin dejar de lado su cara más heavy y “Cryptoriana – The seductiveness of decay” (su último trabajo hasta la fecha) continúa en ese escalón.
Como veis, sí, Cradle Of Filth es uno de mis grupos favoritos y aprecio enormemente cada disco que han sacado. Algunos me gustan más y otros menos, pero siempre me sorprenden. Que su estilo ha variado al cabo de los años en algo más melódico, no tan agresivo y más orquestado es indudable, pero encuentro en cada canción, hasta el día de hoy, esa “magia negra” que me enamoró en sus inicios y me dejó enganchado para siempre.
NUDO:
“Dusk…And Her Embrace” se ha convertido a lo largo de los años en un disco múltiplemente influyente. Forjó a fuego esas atmósferas con esas melodías tenebrosas del teclado de Damien Greori que envolvían los abominables riffs de guitarras de Stuart Ansis y Gian Pyres. Además la mezcla con la “estruendosa” voz (por qué no decirlo, que tampoco es algo malo) de Dani Filth era una firma de la casa que resultaba reconocible allá donde lo escuchases. Ya si hablamos de su parte rítmica: el trabajo de Robin Graves en el bajo es descomunal pero el de la bestia humana Nicholas Barker detrás de la batería es de otro mundo (cualquier cosa que llevara su firma era sinónimo de escuchar algo insuperable en dicho instrumento).
El álbum está inspirado en las escrituras de Sheridan Le Fanu (escritor irlandés de novelas de terror y misterio). Dani Filth sentía una especial pasión por el mundo de los vampiros y ya se alude a la condesa Bathory en esta obra, conformando la historia que después se materializaría en un álbum conceptual sobre la condesa: el afamado “Cruelty and the Beast”.
“Dusk…And Her Embrace” supuso un mayor hincapié en las atmósferas orquestadas que su predecesor, los coros de mujeres apoyando esos ambientes y las partes narradas. Las velocidades abismales, sobretodo los cambios de ritmo y sus complejas estructuras largas hacen de este disco algo difícil de diferenciar en calidad, pues todas las canciones tienen “algo” que las hace enormes. Así pues, nos adentramos en casi una hora de maravilla musical:
La introducción “Humana inspired to nightmare” nos conduce a un paraje desolador, como de quien espera que dentro de nada ocurra algo y sientas el terror más insidioso en tu propia piel. Y eso es exactamente lo que nos espera en todo el disco, como en “Heaven Thorn Asunder”, en la que ya presagiamos todos los elementos que compondrán el album. Un bajo omnipresente y guitarras endiabladas, quizás demasiado “agudas” pero que para las producciones de aquella época solía ser lo normal. La voz desgarradora de Dani Filth hace acto de aparición demostrando que puede desmontar sus cuerdas vocales en innumerables gritos. Los riffs de guitarra, con una marcada influencia de Iron Maiden (y esto es algo que siempre ha expresado el propio grupo) vuelan entre los minutos y se van como vinieron.
Característico de Cradle Of Filth es que una canción de ellos puede albergar 30 riffs bestiales, vemos claros ejemplos en las siguientes “Funeral In Carpathia” o en “A Gothic Romance (Red roses for the devil’s whore)” que contienen cuantiosos riffs devastadores, los cuales pudieran por sí mismos forjar una canción y prolongarse más en el tiempo. A veces da hasta pena que semejante riff dure solo 15 segundos y ya no vuelva más.
Las partes medias lentas que evocan una oscuridad musical las vamos a encontrar a patadas aquí. Son esos momentos de calma que te acomodan tranquilamente a las puertas del averno… esos que también manejan con teclados fúnebres y coros de voces angelicales entre él.
Melodías exquisitas de guitarras se funden perfectamente entre brutales riffs sin saber casi distinguir cuando se mezclan, pues existe una maestría que solo el grupo británico sabe hacer. Es toda una lección componerlos, pero mayor lección es saber transmitirlos de la manera adecuada, y lo hacen…¡Vaya si lo hacen!
El álbum entona momentos de absoluta belleza con partes que después la destrozan en lo musical. “Malice Through the Looking Glass” es una de esos momentos, con un ambiente soportado en el teclado y en las guitarras, la voz de Dani nos conmueve y nos asesina de un instante para otro.
“Dusk and her embrace”, la canción que da título al disco, es posible que sea una de las mejores composiciones de su carrera. Tiene absolutamente todo lo bueno de los Cradle. Los gritos de Dani en las partes thrash y algo más punk son adictivos. Ascender hasta llegar a lo épico es la única opción que se maneja en estos momentos. Y ese momento épico llega cuando Dani y la orquestación se funden en ese ser que enamora mientras te mutila y devora lentamente. ¡Qué excelencia maneja esta canción desembocando en un minuto final memorable!
Después de una pequeña pausa en “The Graveyard by moonlight” para bajarnos del éxtasis anterior, llegan los actos finales. Cradle Of Filth saben que después de todo esto tienes que acabar el disco de una manera redonda, y lo hacen con las dos composiciones más complejas y mejor estructuradas: “Beauty Slept In Sodom” y “Haunted Shores”. Dos canciones increíbles, que encierran un final de una obra musical simplemente fascinante y adelantada a su tiempo.
DESENLACE:
Es imposible dejar de sentir, tras 25 años del disco, la admiración profunda que me profesa esta “Biblia” del Black Metal.
“Dusk And Her Embrace” supuso subir dos escalones más en la escalera de la banda. 7 canciones, (por así decirlo) en las que determinadas características musicales de los británicos hicieron su aparición. Y emergieron para forjarse en seña e identidad del grupo desde ayer hasta nuestros días.
Podríamos definirlo como una belleza floreciendo entre un campo de hermoso terror. Cradle of Filth nos brindaron con sangre en sus copas una de sus mejores obras, una que es ya todo un clásico de la música extrema. Un álbum perfecto.
Son grandes por algo. Esto es uno de sus ejemplos, y por mucha envidia cochina que se les tenga, ellos son grandes por algo.
Samu Bodom (The Lux Team)
LINE UP:
- Dani Filth – lead vocals
- Stuart Anstis – guitars
- Gian Pyres – guitars
- Robin Graves – bass
- Damien Gregori – keyboards
- Nicholas Barker – drums
- Sarah Jezebel Deva – backing vocals
TRACKLIST:
1. | «Humana Inspired to Nightmare» (instrumental) | |
2. | «Heaven Torn Asunder» | |
3. | «Funeral in Carpathia» | |
4. | «A Gothic Romance (Red Roses for the Devil’s Whore)» | |
5. | «Malice Through the Looking Glass» | |
6. | «Dusk and Her Embrace» | |
7. | «The Graveyard by Moonlight» (instrumental) | |
8. | «Beauty Slept in Sodom» | |
9. | «Haunted Shores» (feat. Cronos of Venom) |
ENGLISH REVIEW
«We could define it as a beauty blooming among a field of beautiful terror. Cradle of Filth gave us with blood in their cups one of their best works, one that is already a classic of extreme music. A perfect album.»
INTRODUCTION:
That Cradle Of Filth is the greatest Black Metal band in history is a given for me. Then there is the controversy that «it’s not pure Black Metal», that «they have been commercialized and they are not Black anymore», that «Emperor, Marduk, Mayhem, Behemoth,…are the greatest», that «Dimmu Borgir are more Symphonic Black than these», …. blah, blah, blah, blah, blah….. What I come to say, before I «rain the sticks», is that the beginnings of Cradle Of Filth are of an overwhelming quality and that they are the most popular British Metal band since Iron Maiden, this is something undeniable because the data is there. As for musical labels, almost always absurd, I don’t go there, because what does it matter to me if it’s Black or not, if I like what is hidden in the album? Besides, I would like (as a fan of the band) to say that bands must evolve, and Cradle Of Filth have been able to offer us different brave (and I would say increasingly heavier) nuances in their career, even if it has not been to everyone’s taste, ….. Whoever thinks that after «Midian» they haven’t done anything good has not heard the last works of the British band (if «Hammer of the Witches» is not an absolute barbarity, it will be that I don’t understand this).
These monsters were formed in 1991 and three years later they offered us their first full-length work: «The Principle Of Evil Made Flesh», a superb debut album that perfectly combined Black Metal with highly addictive dark melodies. In 1996 they got a contract with Music For Nations, and due to clauses with their previous company they had to record in a rushed way an EP: «Vempire» or «V empire». But blessed (or demonic) haste, as they gave us one of the best EPs in the history of Metal. The atmosphere they created in «Vempire» was the beginning of everything that would come later and the consecration of a sound that would characterize them throughout their career.
«Dusk…And Her Embrace» was their second full-length, and it is at this moment, with this absolute masterpiece when they reach one of the thrones of the darkest Metal. The level of popularity was unleashed and the fame of the British band spread like darkness spreads. It was not for less, because the album is a barbarism.
This album was the prelude (especially considering the level of history) to what, for me, is their best album and also my favorite Extreme Metal album: «Cruelty And The Beast», developing all the previous elements to the highest level. It was followed by «Midian» and it was already impossible to quantify the extensive merchandising of the band, T-shirts could be seen everywhere among young and not so young people. «Damnation And A Day» was a radical change much more focused on orchestration, followed by «Nymphetamine» with much more reminiscences of Gothic Metal. A «Thornography» with heavier elements than we were used to. «Godspeed on the devil`s thunder» I took it as a wink to their most awarded albums. «Darkly, Darkly, Venus Aversa» continued to explore again their previous work and more rage was added in «The manticore and other horrors». The quality level of the compositions reached again very high levels in the great work «Hammer Of The Witches» without leaving aside their heavier side and «Cryptoriana – The seductiveness of decay» (their last work to date) continues in that step.
As you can see, yes, Cradle Of Filth is one of my favorite bands and I greatly appreciate every album they have released. Some I like more and some less, but they always surprise me. That their style has changed over the years into something more melodic, not so aggressive and more orchestrated is undoubted, but I find in every song, to this day, that «black magic» that made me fall in love with them in their beginnings and left me hooked forever.
KNOT:
«Dusk…And Her Embrace» has become over the years a multiply influential album. It forged those atmospheres with Damien Greori’s gloomy keyboard melodies enveloping the abominable guitar riffs of Stuart Ansis and Gian Pyres. Besides, the mixture with the «thunderous» voice (why not to say it, which is not a bad thing either) of Dani Filth was a signature of the house that was recognizable wherever you listened to it. And if we talk about the rhythm section: Robin Graves’ work on bass is huge but that of the human beast Nicholas Barker behind the drums is out of this world (anything with his signature was synonymous of listening to something unbeatable on that instrument).
The album is inspired by the writings of Sheridan Le Fanu (Irish writer of horror and mystery novels). Dani Filth had a special passion for the world of vampires and Countess Bathory is already alluded to in this work, shaping the story that would later materialize in a concept album about the Countess: the famed «Cruelty and the Beast».
«Dusk…And Her Embrace» involved a greater emphasis on orchestrated atmospheres than its predecessor, women’s choirs supporting those atmospheres and narrated parts. The abysmal speeds, especially the rhythm changes and its complex long structures make this album difficult to differentiate in quality, because all the songs have «something» that makes them huge. So, we get into almost an hour of musical wonder:
The intro «Humana inspired to nightmare» leads us to a desolate place, as of one who expects that in no time something will happen and you will feel the most insidious terror in your own skin. And that is exactly what awaits us throughout the album, as in «Heaven Thorn Asunder», in which we already foreshadow all the elements that will compose the album. An omnipresent bass and devilish guitars, maybe too «sharp» but that for the productions of that time used to be the norm. Dani Filth’s heartbreaking voice makes an appearance showing that he can dismantle his vocal cords in countless screams. The guitar riffs, with a marked Iron Maiden influence (and this is something that has always been expressed by the band itself) fly between the minutes and leave as they came.
Characteristic of Cradle Of Filth is that a song of theirs can harbor 30 beastly riffs, we see clear examples in the following «Funeral In Carpathia» or in «A Gothic Romance (Red roses for the devil’s whore)» that contain numerous devastating riffs, which could by themselves forge a song and prolong itself more in time. Sometimes it’s even pitiful that such a riff lasts only 15 seconds and never comes back.
The medium slow parts that evoke a musical darkness we are going to find a lot of them here. They are those moments of calm that calmly settle you at the gates of hell… those that they also manage with funereal keyboards and angelic voice choirs among them.
Exquisite guitar melodies blend perfectly between brutal riffs without knowing how to distinguish when they are mixed, because there is a mastery that only the British band knows how to do. It is a lesson to compose them, but a greater lesson is to know how to transmit them in the right way, and they do it… They really do it!
The album has moments of absolute beauty with parts that later destroy it musically. «Malice Through the Looking Glass» is one of those moments, with an atmosphere supported by the keyboard and guitars, Dani’s voice moves us and kills us from one moment to the next.
«Dusk and her embrace», the title track, is arguably one of the best compositions of their career. It has absolutely everything that is good about the Cradle. Dani’s screams in the thrash and punk parts are addictive. Ascending to the epic is the only option that is managed in these moments. And that epic moment comes when Dani and the orchestration melt into that being that enamors while it slowly mutilates and devours you. What excellence this song handles leading to a memorable final minute!
After a small pause in «The Graveyard by moonlight» to bring us down from the previous ecstasy, the final acts arrive. Cradle Of Filth know that after all this you have to finish the album in a rounded way, and they do it with the two most complex and best structured compositions: «Beauty Slept In Sodom» and «Haunted Shores». Two incredible songs, that enclose the end of a musical work simply fascinating and ahead of its time.
UNLABELLED:
It is impossible to stop feeling, after 25 years of the album, the deep admiration I have for this «Bible» of Black Metal.
«Dusk And Her Embrace» meant climbing two more steps on the band’s ladder. 7 songs, (so to speak) in which certain musical characteristics of the British made their appearance. And they emerged to become the group’s hallmark and identity from yesterday to the present day.
We could define it as a beauty blooming in a field of beautiful terror. Cradle of Filth gave us with blood in their glasses one of their best works, one that is already a classic of extreme music. A perfect album.
They are great for a reason. This is one of their examples, and no matter how much dirty envy you have for them, they are great for something.
Samu Bodom