INGLORIOUS – Heroine (2021) Review

ENGLISH REVIEW INCLUDED BELOW

“Un disco de versiones en las que llevan al terreno del Hard Rock todas y cada una de las canciones con un gusto sencillamente exquisito. La variedad de estilos, de voces, de composiciones está muy bien elegida y muy bien ordenada en el disco. “

 

INTRODUCCIÓN:

Inglorious es una banda joven de Hard Rock. Formada en Inglaterra tiene 4 discos a sus espaldas y un quinto de versiones que nos atañe en esta ocasión. El grupo tiene como líder a su cantante Nathan James quien había cantado con la Trans-Siberian Orchestra y con Uli Jon Roth (guitarra de Scorpions).

La voz de Nathan James ha ido mejorando disco tras disco, haciéndose más “elegante” a la hora de cantar, y en este álbum de versiones (todas ellas originales cantadas por mujeres, de ahí su nombre de “Heroine”) se luce como nunca. 

Además, este álbum es el segundo, por así decirlo con la nueva formación que crearon en 1998, con Nathan James a la voz, Phil Beaver a la batería, Danny de la Cruz y Dan Stevens como guitarras, y Vinnie Colla al bajo.

Hay que resaltar que ellos mismos han dicho que ninguna de estas versiones supera la original, que lo han hecho a modo de diversión y rindiendo tributo a todas esas voces que han inspirado a Nathan desde joven. Y efectivamente, las canciones originales son muy difíciles de superar porque son todas unos TEMAZOS.

 

NUDO:

Que se hayan atrevido a tocar varios “palos” o estilos musicales es un aliciente que hace que merezca escucharse el disco con atención, porque aquí hacen “suyas”  tanto éxitos del Pop (de Whitney Houston, Miley Cyrus, Christina Aguilera,…) como temas de Rock más clásico (Tina Turner, Joan Jett, Heart,…) o éxitos más contemporáneos (Evanescence, Alanis Morissette,…).

¿Que es lo que hace especial a este disco? Porque vaya por delante que no soy yo muy de versiones (siempre que pienso en versiones en el mundo del Metal pienso en la absolutamente genial de Cradle Of Filth versioneando el “Hallowed Be Thy Name” de Iron Maiden, que versión!!!!!), si se hacen es para meter pequeños detalles que se asemejen al estilo del grupo que versionea, para hacerlas completamete igual ya están las originales. E Inglorious es verdad que meten esos pequeños detalles que las hacen sonar a Hard Rock melódico. Lo primero, es que todos y cada uno son TEMAZOS ya de por sí en su versión original. Lo segundo, es que están ejecutados por parte de Inglorious con un gusto que rezuma buen hacer por cada nota, y lo tercero es que están ordenados tan estupendamente que hacen que el disco sea un vaivén de variedad.

“Heroine” comienza con la fabulosa “Queen of the night” de Whitney Houston, sobran las palabras para describir este portento de voz, y donde vemos como Inglorious lo hace genial. Como saben llevarse a su terreno tal temazo y hacerlo con tanto nivel de exquisitez va a ser la tónica general de lo que nos encontramos aquí.

La sigue con ritmo cabalgante “Barracuda” de Heart, la banda estadounidense de Rock de Seattle formada por las hermanas Ann y Nancy Wilson. No me repetiré más, pero la voz de Nathan adaptándose a estas voces es increíble. Hay momentos hasta en los que parece Justin Hawkins (The Darkness) pegando esos falsetes.

“Midnight Sky” es la versión elegida de Miley Cyrus, sí, la famosa Hannah Montana del Disney Channel. Temazo buenísimo, con un aire más pop en su versión, pero igualmente bueno. Ya si llegan a elegir “Wrecking Ball” alucino. Este tema es una gran muestra para el público que no sale de su estilo y es reacio a escuchar temas que se salgan de él, de que fuera hay otros estilos de música diferentes con unas canciones tremendas.

Toca el turno de menear el cuerpo con vientos, piano, rollo rockero…. Y es que llega “Nutbush City Limits” de la absoluta jefa Tina Turner. Hablar de Tina, es hablar como de Phil Collins o David Bowie,… no seré yo quien diga algo de la canción para quedarme corto y no demostrar por escrito la increíble muestra de capacidad musical que corre por las venas de Tina. 

“Bring Me To Life” de Evanescence la hemos escuchado mil veces, y es que la voz de Amy Lee te transporta a otro mundo. La verdad que Nathan lo hace bestial, imprimiéndole una fuerza cuando la canción arranca que es una maravilla, y la instrumentación por parte de todos le imprime una garra que es crema.

Otra de pop….turno del temazo “Fighter” de Christina Aguilera, que por cierto, vaya pedazo videoclip original de este tema, tela. El rollo Hard Rock que le han impreso Inglorious a la canción funciona muy , muy bien. La parte final es un éxtasis.

Buffff….llega “Im With You” de Avril Lavigne. Ya de primeras, cuando leí que hacían versión de este tema dije: “estos tíos saben”. Este tema en su versión original es una maravilla, Avril hace que se te pongan los pelos como escarpias. No obstante, Inglorious lo han versionado con muchísimo gusto, sin ninguna grandilocuencia que pudiese echar por tierra el sentimiento que impregna el tema ya de por sí. Enorme el trabajo de comprensión de los ingleses sabiendo qué pueden hacer y qué no para no desvirtuar los temas. Muy grandes.

“I hate myself for loving you” de Joan Jett and the Blackhearts es una canción rockera que no hacía falta ninguna variante para hacerla sonar dentro del estilo. Hard Rock de los 80 de los del cencerro en la batería.

Sigue “I am the Fire” de la banda estadounidense Halestorm, donde Nathan se desgañita para desgarrar la voz en ese estribillo inconmensurable que rompe después de los pasajes suaves de las estrofas. Tremenda canción, fácil acertar con ella.

¿Quién no ha escuchado “Time after Time” de Cyndi Lauper? Sino está en el olimpo de las mejores baladas en la historia de la música, no sé cuáles pudieran estar. Y es que para todas y todos aquellos que hemos crecido con los Goonies y su canción “The Goonies ‘R’ Good Enough”, ya Cyndi pues nos cae bien. La canción no hay otra manera de describirla: IN-CRE-Í-BLE. 

Y para acabar “Uninvited” de Alanis Morissette, otra canción pausada pero con ese rollo más triste que Alanis profesó en la canción. Difícil para cantar y en la que Nathan sale, de nuevo, con mucho gusto.

 

DESENLACE:

Un disco de versiones en las que llevan al terreno del Hard Rock todas y cada una de las canciones con un gusto sencillamente exquisito. La variedad de estilos, de voces, de composiciones está muy bien elegida y muy bien ordenada en el disco. 

Sin ninguna duda, “Heroine” se alza como un trabajo muy, muy, muy bien hecho.

 

Samu Bodom (The Lux Team)

 

 

 

 

 

 

TRACKLIST:

Queen Of The Night (Whitney Houston)
Barracuda (Heart)
Midnight Sky (Miley Cyrus)
Nutbush City Limits (Tina Turner)
Bring Me To Life (Evanescence)
Fighter (Christina Aguilera)
I’m With You (Avril Lavigne)
I Hate Myself For Loving You (Joan Jett)
I Am The Fire (Halestorm)
Time After Time (Cyndi Lauper)
Uninvited (Alanis Morissette)

 

 

 

ENGLISH VERSION

 

«An album of covers in which they take each and every one of the songs to the Hard Rock terrain with a simply exquisite taste. The variety of styles, of voices, of compositions is very well chosen and very well ordered in the album. «

 

INTRODUCTION:

Inglorious is a young Hard Rock band. Formed in England, they have 4 albums behind them and a fifth one of covers that concerns us on this occasion. The band has as leader its singer Nathan James who had sung with the Trans-Siberian Orchestra and with Uli Jon Roth (Scorpions guitar).

Nathan James’ voice has been improving record after record, becoming more «elegant» when it comes to singing, and in this album of covers (all of them originals sung by women, hence the name «Heroine») he shines as never before. 

Besides, this album is the second one, so to speak, with the new line-up they created in 1998, with Nathan James on vocals, Phil Beaver on drums, Danny de la Cruz and Dan Stevens on guitars, and Vinnie Colla on bass.

It should be noted that they themselves have said that none of these versions surpasses the original, that they have done it for fun and as a tribute to all those voices that have inspired Nathan since he was young. And indeed, the original songs are very difficult to surpass because they are all some GREAT SONGS.

 

KNOB:

The fact that they have dared to play several «palos» or musical styles is an incentive that makes it worth listening to the album carefully, because here they make «theirs» both Pop hits (by Whitney Houston, Miley Cyrus, Christina Aguilera,…) and more classic Rock songs (Tina Turner, Joan Jett, Heart,…) or more contemporary hits (Evanescence, Alanis Morissette,…).

What makes this album special? Because I’m not really into cover versions (whenever I think of cover versions in the Metal world I think of the absolutely great Cradle Of Filth cover of Iron Maiden’s «Hallowed Be Thy Name», what a cover!!!!!), if they are done it’s to add little details that resemble the style of the cover band, to make them completely the same there are already the originals. And Inglorious is true that they put those small details that make them sound to melodic Hard Rock. The first thing is that each and every one of them are GREAT SONGS in their original version. The second thing is that they are executed by Inglorious with a taste that oozes good work in every note, and the third thing is that they are so beautifully arranged that make the album a swing of variety.

«Heroine» begins with the fabulous «Queen of the night» by Whitney Houston, there are not enough words to describe this great voice, and where we see how Inglorious does it brilliantly. How they know how to take to their terrain such a great song and do it with such a level of exquisiteness will be the general tone of what we find here.

It is followed by «Barracuda» by Heart, the American Rock band from Seattle formed by the sisters Ann and Nancy Wilson. I won’t repeat myself, but Nathan’s voice adapting to these vocals is incredible. There are moments when he even sounds like Justin Hawkins (The Darkness) sticking those falsettos.

«Midnight Sky» is the chosen version of Miley Cyrus, yes, the famous Hannah Montana from the Disney Channel. It’s a great song, with a more pop feel in her version, but equally good. If they had chosen «Wrecking Ball» I would be amazed. This song is a great sample for the public that does not leave their style and is reluctant to listen to songs that are out of it, that outside there are other different styles of music with tremendous songs.

It’s time to shake the body with winds, piano, rocker roll…. And then comes «Nutbush City Limits» by the absolute boss Tina Turner. Talking about Tina is like talking about Phil Collins or David Bowie…. I won’t be the one to say anything about the song to fall short and not demonstrate in writing the incredible display of musical ability that runs through Tina’s veins. 

We have heard «Bring Me To Life» by Evanescence a thousand times, and Amy Lee’s voice transports you to another world. The truth is that Nathan does a beastly job, giving it a force when the song starts that is wonderful, and the instrumentation by all of them gives it a punch that is cream.

Another pop….turno of the great song «Fighter» by Christina Aguilera, that by the way, what a great original videoclip of this song. The Hard Rock roll that Inglorious have printed to the song works very, very well. The final part is an ecstasy.

Buffff…. comes «Im With You» by Avril Lavigne. Already at first, when I read that they did a cover of this song I said: «these guys know». This song in its original version is a marvel, Avril makes your hair stand on end. However, Inglorious have covered it with great taste, without any grandiloquence that could spoil the feeling that permeates the theme already in itself. Enormous the work of understanding of the English knowing what they can do and what not to do not to distort the themes. Very great.

«I Hate Myself for Loving You» by Joan Jett and the Blackhearts is a rock song that didn’t need any variation to make it sound in the style. Hard Rock of the 80’s with the cowbell on the drums.

Then comes «I am the Fire» by the American band Halestorm, where Nathan is unleashed to tear the voice in that immeasurable chorus that breaks after the soft passages of the verses. Tremendous song, easy to get it right.

Who hasn’t heard Cyndi Lauper‘s «Time after Time»? If it is not in the Olympus of the best ballads in the history of music, I don’t know which ones could be. And for all of us who grew up with the Goonies and their song «The Goonies ‘R’ Good Enough», we already like Cyndi. There is no other way to describe the song: IN-CRE-Í-BLE. 

And to finish «Uninvited» by Alanis Morissette, another slow song but with that sadder vibe that Alanis professed in the song. Difficult to sing and one in which Nathan comes through, again, with great gusto.

 

UNLABELLED:

An album of covers in which they take each and every one of the songs to the Hard Rock terrain with a simply exquisite taste. The variety of styles, of voices, of compositions is very well chosen and very well ordered in the album. 

Without any doubt, «Heroine» stands out as a very, very, very well done work.

Samu Bodom (The Lux Team)

 

TRACKLIST:

Queen Of The Night (Whitney Houston)
Barracuda (Heart)
Midnight Sky (Miley Cyrus)
Nutbush City Limits (Tina Turner)
Bring Me To Life (Evanescence)
Fighter (Christina Aguilera)
I’m With You (Avril Lavigne)
I Hate Myself For Loving You (Joan Jett)
I Am The Fire (Halestorm)
Time After Time (Cyndi Lauper)
Uninvited (Alanis Morissette)