BIG CITY – Testify X (2021) Review

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Grata sorpresa la que me he llevado al recibir el segundo disco de los noruegos BIG CITY tras firmar un acuerdo para editar este Testify X del que vamos a hablar con la con la compañía italiana Frontiers.

Una obra que transita con naturalidad por el Metal melódico, el progresivo, el Hard Rock de corte potente y ciertos detalles Aor que ponderan con acierto melodías más accesibles fusionadas entre multitud de detalles técnicos y la potencia que desprende el laborioso y meditado tratamiento al que las guitarras son sometidas (escucha Testify y obtendrás un perfecto resumen de sus intenciones).

Su primer larga duración data de 2014 bajo el título Wintersleep y, actualmente, la banda está compuesta por el guitarrista y compositor Daniel Olaisen quien sustrae la esencia de bandas míticas con carácter dramático como QUEENSRYCHE, así como la fertilidad anímica de combos europeos engarzados al Metal más convencional, con su actualización requerida, véanse FIREWIND o las múltiples expresiones de Magnus Karlsson (Heart´S Like A Lion) entre otros, rematando la jugada con exposiciones virtuosas no lejanas a unos DREAM THEATER con menor prolongación de ejercicios enrevesados (Running Away, Winds Of The Road).

Le acompañan las seis cuerdas, ejecutadas con precisión y orgullo de Frank Ørland, Frank Nordeng Røe (músico de sesión para CIRCUS MAXIMUS o LEPROUS) a unas baterías y percusiones que no temen al doble bombo cuando se debe acerar la ocasión, Miguel Pereira al bajo y Jørgen Bergersen a unas voces cuyo timbre se asemeja en la distancia con el de Kip Winger, encajando sin fisuras en la visión de unas canciones creadas con el temperamento suficiente como para desbordar etiquetas totalitarias. Tal es así que no es difícil recordar a los mismísimos WINGER como bien apreciarás en la inicial The Rush o la más íntima I Will Fall.

Cierran este notable disco con dos canciones superlativas y que, aparte de compartir el buen gusto tanto en la escritura como en la ejecución, combaten por posicionarse entre lo mejor de su catálogo añadiendo ampulosidad, originalidad y algunas buenas dosis de Power Metal al estilo italiano. Graveyard Love y How Dark It Goes son claras ganadoras.

No es un secreto que la escudería Frontiers busca ampliar horizontes ahondando en terrenos más metálicos y con BIG CITY ha dado en el clavo por completo pues el quinteto rezuma inquietud y personalidad como para captar a un amplio sector de oyentes que ya se encuentran hastiados de la obviedad y la inmediatez.

Jesús Aljo LUX

 

ENGLISH REVIEW

I was pleasantly surprised to receive the second album by the Norwegians BIG CITY after signing an agreement to release this Testify X that we are going to talk about with the Italian label Frontiers.

A work that naturally transits through melodic Metal, progressive, Hard Rock with a powerful cut and certain Aor details that rightly ponder more accessible melodies fused between a multitude of technical details and the power given off by the laborious and meditated treatment to which the guitars are subjected (listen to Testify and you’ll get a perfect summary of their intentions).

Their first full-length dates back to 2014 under the title Wintersleep and, currently, the band is composed by guitarist and composer Daniel Olaisen who subtracts the essence of mythical bands with dramatic character like QUEENSRYCHE, as well as the soulful fertility of European combos strung to the most conventional Metal, with their required updating, see FIREWIND or the multiple expressions of Magnus Karlsson (Heart’S Like A Lion) among others, finishing off the play with virtuoso expositions not far from some DREAM THEATER with less prolongation of convoluted exercises (Running Away, Winds Of The Road).

He is accompanied by the six strings, executed with precision and pride of Frank Ørland, Frank Nordeng Røe (session musician for CIRCUS MAXIMUS or LEPROUS) on drums and percussions that are not afraid of the double bass drum when the occasion is right, Miguel Pereira on bass and Jørgen Bergersen on vocals whose timbre resembles in the distance that of Kip Winger, fitting seamlessly into the vision of songs created with enough temperament to overflow totalitarian labels. So much so that it is not difficult to remember the very same WINGER as you will appreciate in the initial The Rush or the more intimate I Will Fall.

They close this remarkable album with two superlative songs that, apart from sharing good taste in both writing and execution, fight to position themselves among the best of their catalog by adding bombast, originality and some good doses of Italian-style Power Metal. Graveyard Love and How Dark It Goes are clear winners.

It is no secret that Frontiers is looking to broaden horizons by delving into more metallic terrains and with BIG CITY they have hit the nail on the head completely, as the quintet oozes restlessness and personality enough to capture a wide sector of listeners who are already fed up with obviousness and immediacy.

Jesús Alijo LUX