EPICA – Entrevista / Interview: Mark Jansen (English Version Included)

English Interview Below

EPICA lanzará el 26 de febrero su 7º disco de estudio, «Omega«, que puedo adelantar que es una pasada. Tuvimos la oportunidad en Rock Angels de charlar con su fundador, el genial Mark Jansen
, quién además de mostrarse super simpático, nos contó un montón de anécdotas divertidas. ¿Quieres saber su músico favorito, cómo es grabar con una orquesta sinfónica, cuál fue su concierto más loco en España…? Pasa y lee.

Iñigo Ortúñez (I.O.): Buenas tardes Mark, estoy realmente contento de tener la oportunidad de charlar contigo, ¿qué tal estás?

Mark Jansen (M.J.): ¡Buenas tardes! Estoy muy bien, gracias.

 

I.O.: ¡Enhorabuena por el nuevo disco! He podido escucharlo un par de veces y suena tremendo. ¿Cómo lo ves tú?

M.J.: Estoy muy orgulloso del disco, está muy bien balanceado. Hemos trabajado mucho para que tuviera un buen sonido y una buena mezcla de canciones. Pienso que el disco tiene algo mágico, algo extra que es difícil de describir.

 

I.O.: Habéis incluido un Bonus en Español, llamado El código vital “, ¿cómo se os ocurrió?

M.J.: Hemos grabado 4 bonus, 4 versiones acústicas de canciones del álbum y con cada canción probamos algo distinto, las reescribimos, les dimos una vibración diferente. Esta es una versión de “Code of life”. Fue como un reto que nos pusimos.


I.O.
: Desde que lanzasteis vuestro primer disco “The Phantom Agony” en 2003, EPICA habéis estado sacando un álbum nuevo cada 2 años, más o menos. Pero ahora hemos tenido que esperar 5 años para escuchar “Omega”, ya que vuestro último disco “The holographic principle” fue lanzado en 2016. ¿Ha habido alguna razón especial?

M.J.: Esto le pasa a más grupos… según te haces mayor, ¡lleva más tiempo! No sentimos ya las prisas para sacar un disco nuevo, esperamos hasta estar listos. Teníamos la sensación de que si corríamos mucho, no tendría la calidad necesaria y hubiéramos acabado decepcionados. Así que nos  tomamos un tiempo, hasta paramos la banda un tiempo, y después sentimos que las baterías estaban recargadas para hacer el mejor disco posible.

 

I.O.: En este disco creo que habéis grabado con la fantástica “Orquesta Filarmónica de Praga”. ¿Cómo fue la experiencia? Yo viví 3 años en la Rep. Checa y tengo muy buenos recuerdos de Praga.

M.J.: Praga es una de mis ciudades favoritas de Europa. Decidimos hacerlo así esta vez, porque cuando tienes una orquesta entera tocando juntos, creo que da un sonido muy especial, es como una gran ente orgánico. En “Holographic Principle” tuvimos diferentes secciones tocando, así que fue distinto. Reservamos 3 días la orquesta y ellos tocaban desde por la mañana a la tarde. Tenían las partituras con las música delante y empezaban a tocar. Como nuestra música es algo compleja, a veces necesitaban 2 o 3 tomas para aprendérselo, pero luego la podían tocar. ¡Es absolutamente increíble el nivel de estos músicos! Luego llegaban las 6 en punto, se levantaban y se iban, aunque estuvieran en mitad de la grabación de alguna parte, jajaja… Y luego al día siguiente a las 10, ¡lo retomaban de nuevo en el mismo sitio dónde lo habían dejado!

 

I.O.: A las 6 se van a por “pivo” (cerveza en Checo)! Jajaja… ¿Estuviste allí mientras grababan? ¿Fuiste a Praga?

M.J.: Bueno, Joost estuvo allí (* Joost van den Broek, el productor), Coen y Rob también estuvieron allí. Así que había 3 de los nuestros allí. 

 

I.O.: Ah… ¡qué guay! Vamos ahora con una pregunta difícil. ¿Serías capaz de definir con una palabra o una frase, cada uno de los 7 discos de estudio de EPICA, incluyendo “Omega”?

M.J.: Oh… lo intentaré, ¡pero es una pregunta muy difícil!

The Phantom agony”: la primera vez siempre es especial.

Consign to Oblivion”: no tuvimos mucho tiempo.

The Divine Conspiracy”: el último con Ad Sluijter.

Design your Universe”: mi disco favorito de EPICA.

Requiem for the indifferent”: el más progresivo.

The Quantum Enigma”: el primero con Rob, también de mis favoritos.

The Holographic Principle”: el más grande y más completo.

Omega”: el mejor balanceado.

 

I.O.: ¡Perfecto! Perdona que fuera difícil la pregunta, jajaja… ¿Cómo ha afectado el COVID a la creación y grabación del nuevo disco?

M.J.: No nos afectó al proceso de creación, porque estaba escrito antes de que llegara el COVID. La grabación fue durante mucho tiempo bien, hasta que grabamos con la coral y la orquesta, pero entonces la pandemia llegó y no pudimos viajar más. Así que tuve que grabar mis voces en mi estudio casero y Simone grabó las suyas muy cerquita de dónde vive en Alemania. Así que más o menos el 95% del disco lo pudimos grabar como teníamos en mente.


I.O.: Me alegro de escucharlo… hace poco pude entrevistar a Wolf Hoffmann de ACCEPT y las historias que me contó de la grabación de su último disco eran de locos.

M.J.: Si, considerando la situación que tenemos, tuvimos suerte.

 

I.O.: ¿Cómo conseguís mantener la balanza entre las buenas melodías, las canciones con gancho, con toda la energía y tus guturales? No parece fácil, pero creo vosotros lo claváis y que es la seña de identidad de vuestro sonido.

M.J.: Es algo intuitivo, no lo pensamos mucho. Nos va fluyendo y sabemos exactamente cuándo debemos ser muy heavys y cuando estar más calmados. Incluso desde nuestros inicios ya no salía así. Creo que cuando hay partes suaves, luego las partes heavys suenan aún más duras.

 

I.O.: Interesante, sí… ¿Qué tal es trabajar con una Mezzosoprano, que además tiene una imagen tan potente? Esta es como tu banda, pero ella es la imagen. No estarás celoso, ¿no?, jajaja…

M.J.: Jajaja… no, para nada, no soy nada celoso. Incluso diría que estoy encantado que ella se lleve casi toda la atención, porque siempre he sido algo tímido y nunca me ha gustado ser el centro de atención, así que estoy encantado. En todo caso, aunque yo sea el fundador de la banda, la sentimos de todos y tomamos las decisiones todos juntos.  Solo cuando me parece que la dirección musical de una canción no me gusta, lo digo. Podría decir que soy como el Guardián del sonido EPICA. Para lo demás, somos una democracia.

 

I.O.: Eso está muy bien. Vamos a cambiar de tercio. ¿Qué nos puedes decir de tu proyecto paralelo MaYaN? ¿Qué te de MaYaN que no te pueda dar EPICA?

M.J.: Con MaYaN escribimos la música de manera muy diferente. Además solo tengo que cantar, así que necesito mucho menos tiempo para preparar los conciertos, porque las letras me las puedo repasar hasta en los aviones. Pero cuando estudio música para los conciertos de EPICA, debo empezar muchos días antes. MaYaN es mucho más heavy, así que cuando algo es demasiado cañero para EPICA, siempre lo puedo meter en MaYaN, porque me gusta mucho la música extrema. Son como el Yin y el Yang, los necesito a los dos para ser feliz.

 

I.O.: ¿Serías capaz de nombrar todos los diferentes instrumentos musicales, aparte de las guitarras, bajo y batería, que habéis usado en vuestras grabaciones? ¿Crees que Tommy Iommi o Lemmy Kilminster estaban pensando en algunos de ellos cuando estaban creando los cimientos del Heavy Metal hace 50 años?

M.J.: Jajaja… Seguro que no estaban pensando en muchos, no. En todo caso, ¡hicieron un trabajo magnífico! Sin ellos, el Metal no sería lo que es hoy. Siempre ha habido evolución y en un momento del tiempo algunos empezamos a meter elementos sinfónicos y apareció el Metal Sinfónico. El Metal siempre ha sido evolución y siempre habrá cosas nuevas que se vayan añadiendo. Para “Omega”, ¡hasta hemos grabado elementos de percusión en la India para 2 de las canciones!

 

I.O.: Hablando de evolución y complejidad, vuestro “Retrospect” del 2013 es probablemente vuestro proyecto más ambicioso al que os habéis enfrentado y hasta diría que sólo una banda que se llame EPICA podría enfrentarse a una “pieza de arte” tan épica. Desde luego es de lo más completo que he visto. ¿Qué nos puedes contar del proyecto y vuestras sensaciones con el éxito que tuvo?

M.J.: ¡Gracias! Era nuestro 10º Aniversario y queríamos hacer algo especial, un concierto con una orquesta completa y más cosas. Era una locura de trabajo, empezamos a prepararlo 1 año antes. Por suerte fue muy exitoso, vendimos todo y pudimos recuperar todos nuestros ahorros que habíamos invertido ahí. Y estoy muy contento de que hiciéramos un DVD del concierto, porque ahora podemos volver la vista siempre que queramos y ver lo que hicimos. ¡Y ahora nos estamos acercando a nuestro 20º Aniversario! A ver lo que organizamos, jajaja…

 

I.O.: ¿Cómo pudisteis preparar y ensayar para un concierto como ese? Considerando la orquesta, la coral…

M.J.: Ellos ensayaron mucho por su cuenta, tenían toda la música en partituras. Luego vinieron a Holanda en unos enormes autobuses desde Hungría e hicimos algunos ensayos con la orquesta para poder ajustar algunas partes. Al final todos estábamos listos y pudimos hacer el show en directo.

 

I.O.: Hablando de conciertos, ¿cómo veis de factible a de día hoy, que podáis hacer algún Festival en verano? Veo que vuestro Tour como cabezas de cartel lo habéis movido a 2022. ¡Entiendo que no ves el momento de subirte a un escenario otra vez!

M.J.: Pues la verdad es que no quiero esperar mucho de este año, para no llevarme un bajón luego, pero si se pueden hacer, ¡estaremos listos! Sé que están haciendo pruebas en algunos festivales, para ver si encuentran la manera de hacerlos este verano de una manera segura, así que espero que podamos hacer algunos conciertos.

 

 

I.O.: ¡Crucemos los dedos! El años pasado, fue mi primer año de los últimos 15 dónde no pude ir a ningún festival. Después de un 2019 cargado de conciertos, en 2020 solo fui a uno… ¡qué depresión!

M.J.: Ya te digo… lo mismo me pasó a mí. Pudimos hacer algún concierto al principio del año, luego en marzo hice mis últimos bolos con MaYaN y luego… ¡se acabó!

 

I.O.: Sois una de las pocas bandas que habéis podido tocar en un festival en 2020, me refiero al gran “70,000 Tons of Metal”. ¿Cómo fue la experiencia? He oído que había mucho viento y algunas bandas tuvieron problemas de sonido. Pero aun así todas las bandas siempre hablan muy bien de la experiencia, de poder interactuar mucho con los fans. ¿Qué nos puedes contar de ese Festival?

M.J.: ¡Si! Bueno, cuando tocas en un barco tienes que estar preparado para todo, buen tiempo, mal tiempo… Durante nuestro concierto había mucho viento también, pero luego pudimos hacer otro en el interior, que fue mucho más fácil. Los barcos son siempre una gran experiencia, es como una gran familia, todo el mundo pasándoselo genial. Estoy contento de que pudimos hacer este concierto y alguno más al inicio de año. Al final, el 2020 no fue ni tan malo para EPICA.

 

I.O.: Hemos tenido la suerte de ver a EPICA muchas veces en directo en España en vuestras giras propias o en Festivales como el Z-Live, el Rock Fest, el Leyendas del Rock… ¿Podrías recordar algún concierto que haya sido especial por algún motivo? 

M.J.: Déjame que piense… si, tuvimos que hacer uno en Bilbao, dónde no estaba Simone porque estaba enferma, pero aún así sacamos el bolo adelante. Por supuesto fue una noche muy rara, porque tocar sin tu cantante principal es difícil, pero creo que pudimos dar un buen bolo y la gente se fue contenta (*no menciona que hasta dieron regalos a toda la gente y devolvieron la entrada a quien quiso). De repente el lugar se transformó en una Discoteca y estaba lleno de chavales jóvenes…

 

I.O.: Si, sí… es una sala muy conocida, la Santana 27. También me ha pasado muchas veces eso de que acaba el concierto y de repente se convierte en una Discoteca llena de gente diferente… jajaja…

M.J.: Jajaja… si tío, yo pensaba “¿qué está pasando?”, era como estar en otro mundo. Luego estábamos en nuestro autobús de gira, y por alguna extraña razón muchas chicas pensaron que nuestro bus era el mejor sitio para mear, ¡así que teníamos todo el autobús de gira rodeado de chicas haciendo pis! Fue una noche muy loca, nos pasaron muchas cosas… En todo caso, siempre nos lo hemos pasado genial en España, ¡el público es fantástico!

 

I.O.: Holanda, aunque es un gran país, no es muy grande y aún así, la mayoría de los grandes nombres del Metal Sinfónico son de allí, como EPICA, WITHIN TEMPTATION, DELAIN, sin olvidar a THE GATHERING (aunque sean otro estilo) y además NIGHTWISH tiene ahora una cantante holandesa. ¿Hay algún motivo oculto que lo explique?

M.J.: Pues entiendo que no hay ningún motivo específico… es como cuando de Seattle salieron tantas bandas Grunge, como SOUNDGARDEN o NIRVANA y muchas más. En Holanda por alguna razón hay muchos grupos sinfónicos, no sé tío, ¡no lo puedo explicar!

 

 

I.O.: Imagínate que pudierais hacer un gigantesco Tour Mundial, con muchísimas fechas en América y Asia, ¿con qué banda elegirías hacerlo? ¿Quizás con una banda muy grande en América como EVANESCENCE, o quizás preferirías con WITHIN TEMPTATION, compartiendo protagonismo?

M.J.: Siempre digo que mi gran sueño sería hacer un “Big Four del Metal Sinfónico”, algo como lo que hicieron MEGADETH, METALLICA… pero con NIGHTWISH, WITHIN TEMPTATION, EVANESCENCE y EPICA. Seguro que sería un gran éxito, aunque aún no haya sucedido, quién sabe en el futuro…

 

I.O.: ¡Cojonudo! ¡Desde aquí mandamos un mensaje a las grandes Promotoras para que lo piensen! De todas formas, el Big Four del Thrash tardó muchísimos años en hacerse, esperemos que éste no tarde tanto…

M.J.: Para conseguir que ese tipo de bandas puedan girar juntas hay que hacer muchísimos acuerdos. Por supuesto EVANESCENCE y NIGHTWISH, que son las bandas más grandes, tendrían el papel más relevante. ¡Yo le veo muchísimas posibilidades!

 

I.O.: ¡Suena genial! OK, para terminar, vamos con nuestro Cuestionario Rock Angels para Mark Jansen:

  • ¿BLACK SABBATH, IRON MAIDEN o JUDAS PRIEST? IRON MAIDEN.
  • ¿Girar o Grabar en el estudio? Girar.
  • Dime un disco de EPICA para que los que nos os conozcan mucho, os descubran. Design your Universe
  • ¿Los grandes Festivales o las salas pequeñas y sudorosas? ¡Las salas pequeñas y sudorosas!
  • ¿Tarja, Floor Jansen o Sharon den Adel?Me encantan las 3, pero quizás Floor Jansen, que he trabajado más con ella.
  • ¿ARCH ENEMY (por los guturales) o EVERGREY (por la melodía)? ARCH ENEMY.
  • Bitterballen o Rijsttafel? (*dos platos típicos holandeses). No me tengas en cuenta la pronunciación, jajaja… Bitterballen.
  • ¿Los fans holandeses o los españoles? No puedo elegir… para mi todos son como una base mundial de fans.
  • Dime quién es tu músico favorito en activo. ¡Slash! Me encanta…

 

I.O.: ¡Si! A mí también me encanta Slash… OK Mark, muchísimas gracias por tu tiempo. Ha sido un auténtico placer y un honor para mí, me lo he pasado genial. ¿Un último mensaje para tus fans españoles y para Rock Angels?

M.J.: ¡Yo también me lo he pasado genial! Por favor, manteneros todos sanos y no veo el momento en que podamos vernos de nuevo, cuando acabe toda esta mierda.

 

I.O.: ¡Genial! Lo habéis leído en Rock Angels Web & Radio.¡ Haceros un favor y comprad vuestra copia de “Omega”, no os arrepentiréis!

 

ENGLISH VERSION

 

 

EPICA will release their 7th studio album on February 26th and I can say that it’s a blast. Rock Angels had the chance to speak to its founder, the one and only Mark Jansen, who not only was super cool to me, but he also told us a lot of interesting things. Do you want to know who is his favorite musician alive, how is it to record with a full symphonic orchestra, or which was his craziest show in Spain…? Come and read…

 

Iñigo Ortúñez (I.O.): Good afternoon Mark, I’m really excited to have the chance to talk to you, how are you doing?

Mark Jansen (M.J.): Good afternoon! I’m doing fine, thank you.

 

I.O.: Congratulations for the new album! I have been able to hear it a few times and it sounds amazing. What is your overall view about it? 

M.J.: I’m very proud of this album, it’s very well balanced. We worked hard to have a good mix and a good mix of songs. I have the feeling that this album it’s magical, it has something extra which is hard to describe. 

 

I.O.: You have included a Bonus track in Spanish, called “El código vital”, how came this idea around?

M.J.: We have recorded 4 bonus tracks, 4 acoustic versions of songs in the album and with every song we did something special, we rearranged them, we gave them a different vibe. This one is a version of “Code of life”. It was a challenge we put to ourselves. 

 

I.O.: Since you released your first album “The Phantom Agony” in 2003, EPICA has been releasing a new album every 2 years more or less. But now we have had to wait 5 years to hear “Omega”, as your last official album, “The holographic principle”, was released in 2016. What is the reason behind this?

M.J.: This happens to more bands… when you get older, it takes longer! We don’t feel anymore the rush to make an album, we wait till we feel we are ready. We had the feeling that if we rush too much, it will not have the needed quality and we would have been disappointed. We took time and we took even a break, and after it we felt like batteries were recharged to make the right album.

 

I.O.: For the new album I believe you have recorded with the amazing “City of Prague Philharmonic Orchestra”. How was this experience? I lived 3 years in Czech Rep. so I have many nice memories about Prague.

M.J.: Prague is one of my favorite cities in Europe. We decided this time to do it this way, as when you have the whole Orchestra playing together, it creates an specific sound, it’s like a big organic entity. On the “Holographic Principle” we had different sections playing on the studio, so it was different. We booked 3 days and they played from morning till evening. They had the sheets of music in front of their faces and started to play the music. As our music is quite complicated, sometimes they needed 2 or 3 takes to learn it, but then they could play it. It’s absolutely incredible, the level of the musicians is so high! And then at 6 o’clock, they stand up and go home, even if they are in the middle of a recording! Haha… And then the next day, at 10:00 they started again in the same place where they left it! 

 

I.O.: At 6:00 they go for “pivo” (beer in Czech)!! Haha… Were you there when they were recording? Did you move to Prague? 

M.J.: Yes, Joost was there (* Joost van den Broek the Producer), Coen and Rob were also there. So there were 3 guys from us there.

 

I.O.: Ah… nice! Let’s go for a difficult question. Are you able to define, with only one sentence or word, each of 7 EPICA studio albums including “Omega”?

M.J.: Oh… I will try, but that’s a very hard question!!

The Phantom agony”: first time is always special.

Consign to Oblivion”: we didn’t have much time.

The Divine Conspiracy”: the last one with Ad Sluijter.

Design your Universe”: my favorite EPICA album.

Requiem for the indifferent”: the most progressive album.

The Quantum Enigma”: first one with Rob, also one of my favorites.

The Holographic Principle”: the fullest and biggest.

Omega”: the most well balanced.


I.O.:
Perfect! Sorry for the difficult question, haha… How has the COVID pandemic affected to the writing and recording of new album “Omega”?

M.J.: To the writing, not at all, as it was done before COVID, so we could do it as we wanted to do. Recording was for a long time going well, until we recorded the choirs and the orchestra, but then the pandemic hit and we could not travel any more. So I had to record my vocals in my home studio and Simone recorded hers close to where she lives in Germany. 95% of the album was recorded in the way we had in mind.

 

I.O.: Nice to hear… I did an interview to Wolf Hoffmann from ACCEPT some weeks ago and the stories he told me about the recording were crazy!

M.J.: Yeah, we were very lucky giving the current situation.

 

I.O.: How do you guys manage to keep the perfect balance between nice melodies and catchy songs, with all the energy and growls you also add? It’s not an easy thing, but you master it and this is key in your sound.

M.J.: It’s a matter of intuition, we don’t think too much about it. It goes with the flow, we know exactly where it must be heavy and when we must stay calmed, in order to keep the balance. Even from the beginning we did not think too much and just let it happen. I think that when there are softer parts in the middle, the heavier parts sound even more heavy. 

 

I.O.: Yes, it’s true… How is it to work with a Mezzosoprano singer, that has also a so magnetic image? This is your band, but she is now the image of it. Are you jealous? Haha… 

M.J.: Haha… no, not at all. I’m not a jealous person. I’m even happy that she takes most of the attention, because I’m a bit shy and I have never wanted to be the center of attention. For me this position is perfect. Even though I’m the founder of the band, we feel that the band is from all of us, we make decisions all together. Just when I feel that I don’t like the musical direction of a song, I can say it, so I’m only the keeper of the EPICA sound. For all the rest, we make decisions as democracy. 

 

I.O.: Nice to hear. Let’s change a little bit. What can you tell us about your side project MaYaN? What is MaYaN giving you that you cannot do in EPICA?

M.J.: With MaYaN we write music in a very different way. In MaYaN I only have to sign, so it’s much less time to prepare the shows, as when I study lyrics, I can even do it in the airplane, but when I study music for the EPICA shows, I must start many days before. MaYaN is much heavier, so maybe things that I cannot use for EPICA, I still can do with them, I also like to make some more extreme music. I need both of them to feel happy, like a Yin/Yang. 

 

I.O.: Will you be able to name all the musical instruments different from traditional guitars, bass and drums, that EPICA has used in your recordings? Do you think people like Tommy Iommi or Lemmy Kilminster were thinking in any of them, when they were building foundations for Heavy Metal more than 50 years ago?

M.J.: Haha… maybe they were not thinking at that time, no. They did an amazing job! Without them, metal will not be what it is nowadays. It’s always an evolution and at a certain time came the Symphonic Metal revolution and we starting adding all these symphonic parts. Metal is forever evolution, there will always be new things added. For “Omega” we have even recorded some percussion elements for 2 songs in India!

 

 

I.O.: Speaking about evolution and complexity, Retrospect Concert in 2013 was probably the most ambitious project you’ve ever faced and I would say only a band called EPICA can face such an “epic piece of art”, one of the biggest I have seen. What can you tell us about that Project and your feelings about its success? 

M.J.: Thank you! It was our 10th year Anniversary, so we wanted to do something special, a concert with a complete orchestra. It was a huge amount of work, we started to prepare it like 1 year before the show! Luckily it was very successful as it was a Sold Out show, so we could recover all the financials we put on the show. And I’m happy that we did a DVD of the show, so we always can go back and see what we did. And now we are getting to our 20th year Anniversary! So let’s see what we do… haha…

 

I.O.: How can you prepare and rehearse for this kind of show? Considering the full orchestra, the choir…

M.J.: They rehearse already by themselves, as they got all the music in paper. Then they were coming to the Netherlands in big buses from Hungary and we did some rehearsals with the orchestra, to fine tune some difficulties here and there. And when everybody was ready, we did the real show.

 

I.O.: Speaking about shows… How feasible do you see as of today, that you will be doing the Summer Festivals? I see your headline Tour is scheduled already for early 2022. I guess you must be desperate to go on stage again…

M.J.: I don’t expect too much for this year, not to be disappointed, but if it happens, we will be ready! I know there are some tests being done with some Festivals, to see ways in which it’s safe to do Festivals this summer, so I hope we will be able to do some shows.

 

I.O.: Fingers crossed! Last year was the first one in my last 15, were I did not go to any summer Festival. After a 2019 full of concerts for me, 2020 I could only go to one! Depressing…

M.J.: Haha… same for me! We did some shows at the beginning of the year and in March I played my last shows with MaYaN and then, it was over…

 

I.O.: You are one of the few bands that have played a Festival this year, in the great “70,000 Tons of Metal”. How was this experience? I heard there was a lot of wind and some bands got troubles for performing… But yet many bands love this Festival as you can really interact with the fans. What can you tell us about this Festival?

M.J.: Yeah! When you play on a boat, you must expect anything, sometimes good weather, sometimes bad weather. Our show was also very windy, but we had also one show inside which was much easier. The boat is always a great experience! It’s like a big family, everybody is having fun… so I’m happy that at least we could do this and other shows at the beginning of the year. So 2020 was still not too bad year for EPICA. 

 

 

I.O.: We have been able to see EPICA live in Spain many times, both in Festivals like Z-Live, Rock Fest, Leyendas del Rock… and also in Headline Tours. Can you remember any of these concerts that was special in any way?

M.J.: Let’s see… we did one show in Bilbao, where we had to play without Simone, because she was sick but we could still do the show. For sure it was a very strange evening, playing without your lead singer, but I think we could still play and make people happy. Suddenly after the show, the place changed into a Club and it was full of many young people…

 

I.O.: Yes… it’s a very well known place, Santana 27, and it also happened to me in concerts there, that when it finishes, it turns into a Club with a lot of different people… haha…

M.J.: Haha… yes, I was thinking, “what is this??”, it was like another world! We were in our Tour Bus and for some reason, many girls thought that around our Tour Bus, it was the best place to pee, so all our Tour Bus was surrounded by girls peeing! It was a crazy night, with so many things happening… Anyway, we have always had great times in Spain, with fantastic crowds!

 

I.O.: Netherlands is not a huge country, but yet have many of the biggest “Symphonic Metal” bands, like EPICA, WITHIN TEMPTATION, DELAIN… not to forget THE GATHERING (even if they play different style) and the fact that NIGHTWISH has a Dutch singer now. Is there any reason for this?

M.J.: I guess there is no specific reason for this, and things just happen, like in Seattle when they had so many Grunge bands, like SOUNDGARDEN, NIRVANA and so many more. Netherlands, for some reason, has a lot of symphonic bands! I cannot explain this. 

 

 

I.O.: Imagine you were to make a massive World Tour, including many dates in America and Asia, which band would you chose to do it? Would you like to do it with a band like EVANESCENCE, very famous there or maybe would you prefer a co-headline with bands like WITHIN TEMPTATION?

M.J.: I always say that my big idea would be “The Big Four of Symphonic Metal”, something like what MEGADETH, METALLICA did… but with NIGHTWISH, WITHIN TEMPTATION, EVANESCENCE and EPICA. I think that would be very successful, but so far it did not happen; maybe in the future, who knows…

 

I.O.: Oh, great!! From here I send a message to Promoters to think about this! The “Big Four” of Thrash metal shows took a long time to happen, so let’s hope this can be realized sooner…

M.J.: For making such bands come together on tour you always have to make a lot of agreements and obviously EVANESCENCE and NIGHTWISH, they are the bigger bands, so they will play in the main roles. I see a lot of possibilities!!

 

I.O.: Sounds promising! OK, for finishing, here goes the Rock Angels Quiz for Mark:

  • BLACK SABBATH, IRON MAIDEN or JUDAS PRIEST? IRON MAIDEN.
  • Touring or Recording at studio? Touring.
  • Name one album to understand EPICA, for the ones that have not dig too much. Design your Universe
  • Big Festival or Hot sweaty Club? Hot sweaty Club!
  • Tarja, Floor Jansen or Sharon den Adel? I like all of them, but Floor Jansen, as I have worked a lot with her.
  • ARCH ENEMY (for the growls) or EVERGREY (for the melody)? ARCH ENEMY.
  • Bitterballen or Rijsttafel? Sorry for my pronunciation, haha…  Bitterballen.
  • Dutch fans or Spanish ones? I cannot chose… it’s a worldwide fan base.
  • Name your favorite musician alive. Slash! I love him…

 

I.O.: Yeah! I also love Slash… OK Mark, thanks for your time. It has been a real pleasure and a honor for me, I enjoyed it very much! Any last message to your legion of Spanish fans in this uncertain times? 

M.J.: I also had a great time! Please everybody stays healthy and I cannot wait to see you all again, once all this shit is over.

 

I.O.: Great! You have read it on Rock Angels Web & Radio. Now do yourself a favor and get your copy of “Omega”!!

 

Pics by Tim Tronckoe
Entrevista / Interview: Iñigo Metalson (The Lux Team)