Symphony X, una de las bandas más importantes que ha dado el metal progresivo, han vuelto a España después de 5 años presentando su disco “Underworld”. Tuvimos la suerte y gran placer de conocer a su bajista Mike Lepond, uno de los pocos músicos que quedan con los pies 100% en la tierra y uno de los más humildes con los que nos hemos topado hasta ahora. Durante la charla que tuvimos en su autobús de gira nos pudo explicar con detenimiento acerca de su historia en la banda, y de su carrera en solitario.
- – ¡Hola Mike! ¡Gracias por tu tiempo! Feliz cumpleaños por cierto, sé que fue la semana pasada, ¿Cómo fue? ¿Tuviste algo de tiempo libre para celebrarlo?
Bueno, justo el día de mi cumpleaños teníamos el día libre así que la banda y yo fuimos a cenar juntos y fue muy bien, como una familia, la familia de gira. Estábamos en algún sitio del Reino Unido, no recuerdo dónde porque toda esta gira está siendo como un sueño.
- – Hoy es vuestra primera fecha en España después de 5 años. ¿Cómo se siente al estar de vuelta?
Es genial volver a España, siempre tenemos muy buenos shows aquí. Nuestros fans son tan leales aquí que siguen viniendo y nos apoyan muchísimo. Estamos muy emocionados de tocar aquí porque los conciertos se llenan de energía y los fans tienen mucha pasión.
- – Estáis de vuelta con “Underworld” (un álbum brillante debo decir) que sacasteis el año pasado. Es increíble porque apenas he podido encontrar una mala crítica sobre él, de hecho es muy difícil encontrar críticas malas sobre ninguno de vuestros discos. ¿Qué es lo primero que sentiste al escuchar este último álbum?
Hubo un momento en el que estábamos a punto de tener las canciones terminadas y cuando pudimos ver cómo iba a sonar, sabíamos que teníamos algo muy especial. Estábamos muy emocionados ya que queríamos sacar el disco lo antes posible. Creo que es uno de nuestros mejores álbumes y justo como dices, la prensa nos ha dado críticas fantásticas y lo que es genial de este disco es que le gusta tanto a nuestros nuevos fans como a nuestros antiguos fans porque tiene elementos de nuestro viejo y nuevo sonido así que creo que hemos encontrado el punto exacto donde queríamos estar, allí donde tener a todo el mundo. Hasta ahora el tour está siendo increíble, los fans están respondiendo a las nuevas canciones… se vuelven locos.
- – Symphony X es una banda que siempre ha estado ahí cuando la gente habla metal progresivo, sois como un icono. ¿Qué tipo de evolución has visto en la banda desde que te unieras en 1999?
Me uní en 1999 y por aquel entonces se nos definía totalmente como una banda de metal progresivo/sinfónico, aunque desde aquel tiempo nos ido volviendo más “heavy”. Cada álbum parece ser más duro que el anterior y aunque a algunos de nuestro antiguos fans no les haya gustado, hemos ido consiguiendo nuevos fans por el otro lado. El último disco anterior a “Underworld”, se llamó “Iconoclast” y ese fue el disco más “heavy” que hemos hecho nunca, en mi opinión era demasiado duro para Symphony X. Me encantó el álbum pero creo que quizás fue demasiado para nosotros así que con “Underworld” hemos retrocedido un poco y como he comentado estamos muy felices con cómo estamos ahora mismo.
- – Quisiera echar un poco un vistazo atrás y me gustaría preguntarte sobre el proceso de tu entrada en la banda.
Oh, nunca lo olvidaré.
- – ¿Qué hacías por aquel entonces?
En los 90 era un músico en apuros que vivía en Nueva Jersey, Estados Unidos, y tocaba en bandas locales de hard rock y heavy metal.
Nunca antes había tocado en una banda progresiva. La banda anterior a Symphony era una mezcla entre Tesla y Skid Row, un poco como Whitesnake. De hecho te tengo que enviar algo para que lo escuches porque creo que te gustará.
Así que, yo era un músico en apuros y solía ir al típico bar heavy local donde todos solíamos ir cada fin de semana y conocía a un chico que conocía a Symphony y un día me dijo “Symphony X están buscando bajista, ¡serías perfecto”, así que yo dije “¡Vale!”.
- – ¿Pero si estabas en una banda tipo Tesla, en qué momento se le ocurrió al tipo que tu serías la persona adecuada?
Esa es una muy buena pregunta. Él sabía que yo podía tocar… bueno, él pensaba que yo podía tocar muy bien. Yo no estaba familiarizado con Symphony X pero sabía que eran populares en Europa y también sabía que por aquel entonces tenían cosas entre manos así que hicieron que Michael Romeo me llamara, hablamos por teléfono y me dijo “hey, ¿quieres venir para una audición?”, así que yo le respondí “vale, envíame algunas canciones que quieras que aprenda”. Yo era un músico de blues, de hard rock, y cuando me envió el disco de “The Divine Wings of Tragedy” y lo escuché me dije “¿Cómo puede alguien tocar esto? ¡Esto es una locura! ¡Esto no es Dokken!”.
En ese momento, me miré al espejo y me dije “o te pones a hacer esto, o cuelgas el bajo y te pones a trabajar como basurero o lo que sea”, así que dije “lo voy a hacer”. Cerré la puerta de mi habitación y practiqué durante horas y horas, y sin parar.
- – ¿Por cuánto tiempo practicaste?
Creo que tuve dos semanas para aprenderme tres canciones de aquel álbum. Practiqué tanto… hasta que llegó el día de la audición.
Nunca pensé que conseguiría el trabajo, pensaba que las canciones eran demasiado difíciles para mí, pero haría lo que pudiera y conocería a los chicos de Symphony X y al menos podría decir a todo el mundo que hice una audición para ellos. Así que llegué a la audición, abrí la puerta y todo estaba en silencio, así que pensé “mmm…vale…”, cogí el bajo y empezamos a tocar “Of Sins and Shadows”. Mientras iba tocando pensaba “hey, lo estoy haciendo bien. ¡Puedo seguir a estos tíos!”, ellos iban tocando y yo estaba allí haciéndolo bien. Cuando terminó la canción, estabas todos en plan “vale, ¡este tío sabe tocar!”, así que fuimos a por la segunda canción “The Accolade” y luego con “Medusa” también sentí que lo hice bien. Después de tocar esas tres canciones Michael Romeo me dijo “vale, ven un segundo”, y yo pensaba que me iba a decir algo del tipo “vale, mejor que te vayas a casa”, pero en lugar de eso me dijo “lo has hecho muy bien, ¿puedes salir de gira?”, a lo que yo respondí “¡Claro!”. Para abreviar un poco, fui a una segunda audición y tocamos algunas canciones del “Twilight in Olympus” y la verdad es que lo hice mejor porque me sentía más seguro y por abreviar un poco más, pasé de ser un músico en apuros que tocaba delante del camarero y su novia a tocar en Sao Paulo (Brasil) delante de mil personas. Fue un sueño hecho realidad, como en la película Rockstar.
- – ¿Es duro mantener una banda viva hoy en día? Ya sabes, la era digital, la gente ya no compras discos como antes a menos que sean un Metallica o un Iron Maiden… ¿Es duro incluso para una banda como vosotros?
Las bandas han sido duramente golpeadas porque hoy en día mucha gente lo único que hace es “robar” tu música. La única manera de hacer dinero es haciendo giras, y muchas bandas no tienen recursos económicos para ello ya que no traen suficientes personas a los conciertos, pierden dinero, y no pueden volver a hacerlo. Además, internet es tan grande… tienes a bandas como Megadeth y tienes a bandas que no has escuchado en tu vida, todas en internet luchando por la atención del público y siempre buscando maneras creativas con tal de llamar la atención y destacar. También con las descargas ilegales las pequeñas compañías de discos se están viendo obligadas a cerrar así que sólo quedan las grandes. Es muy duro pero por otra parte estoy contento de que haya páginas de crowdfunding como GoFundMe, Kickstarter… yo pude grabar mi primer disco en solitario gracias a Kickstarter así que algo así ayuda, pero son muchos retos.
- – Lleváis juntos 20 años. ¿Cuál es el secreto para manteneros juntos? Muchas bandas, ya sabes, cambian constantemente sus formaciones.
Estar en una banda es como un matrimonio. Estás con los chicos durante meses y un día uno está de mal humor, otro día lo está otro, hay discusiones, pero tienes que aprender a trabajar eso para solucionarlo, hablarlo y darte cuenta de que lo que tienes es muy especial. Si vas por tu lado no vas a ser nunca tan grande como Symphony X. Si dejo Symphony X no tendré un autobús de gira, tendré una camioneta, por eso tienes que tener las cosas claras. Symphony X en 20 años ha construido una legión de fans enorme y sabemos que no vamos a dejar que nada se interponga en nuestro camino, así que cada vez que tenemos un problema lo hablamos, lo solucionamos y al final todos acabamos siendo como hermanos.
- – Hablemos de tu proyecto en solitario “Silent Assassins”. ¿Cuándo y por qué elegiste ese nombre para tu primer disco?
Esa es una muy buena pregunta. “Silent Assassins” tiene dos significados: el primero seria cuando pensé “¿Cómo debería llamar a este proyecto? No lo quiero llamar Mike Lepond, ¡eso es estúpido! ¡No mola! No lo quiero llamar Mike Lepond Y Amigos, suena a Disney”.
- – ¿Así que no tenías la portada en mente? Porque tiene bastante que ver con el nombre.
Eso viene después. Me dije “¿Qué nombre puedo escoger que signifique lo mismo que Mike Lepond Y Amigos? ¡Qué tal mis asesinos! ¡Mis silenciosos asesinos!” ¡Nadie sabe realmente quiénes son, son silenciosos, y son mis asesinos! ¡Tocan conmigo! Es una mejor manera de llamar a mis amigos así que ese sería el primero significado.
El segundo significado es porque hay una canción en el disco que se llama también “Silent Assassins”, y en mi mente esos asesinos eran los guerreros que iban escondidos dentro del caballo de Troya. Eran asesinos, silenciosos y se escondía para salir en cualquier momento de la noche. Así que esos dos serían los significados.
- – ¿Cuándo empezaste a componer ya sabías quien iba a tocar cada instrumento y quien iba a cantar?
Como era un proyecto tan grande y tenía que hacerlo todo yo, la única manera de hacerlo era de canción en canción, de una en una, así que lo primero que quise hacer fue componer todas las canciones y una vez las tuve ya dije “vale, quien va a tocar esto”. Michael Romeo me dijo que porque no programaba la batería, que él mismo lo haría y así no tendríamos que buscar a ningún batería, así que enseguida pensé “perfecto, un problema resuelto”.
Después decidí grabar yo mismo la guitarra rítmica y si no podía con algo ya sabía que Michael Romeo podía hacerlo por mí. Luego vino el tema de la voz, cuando dije “vale, quien va a cantar, es lo más importante”, y como conocía a Alan Tecchio de hacía unos cuantos años porque estaba muy presente en la escena de New Jersey, su voz me parecía perfecta porque podía desde chillar hasta cantar una balada y pensé “wow, lo quiero”, así que escuchó las canciones e hizo un magnífico trabajo.
Para el tema de la guitarra solista tuve a mi buen amigo Metal Mike Chlasciak que también vivía en New Jersey. Todos estos músicos vivían cerca de mi casa así que podíamos ir juntos al estudio, quería poder tener a todo el mundo cerca para poder estar encima del proyecto.
- – Así que lo compusiste TODO: la música, las letras…
Compuse la música, escribí las letras y también compuse la melodía de la voz.
- – ¿Cuánto tiempo te llevó todo esto?
Me llevó tres años. Cuando estábamos de gira con “Iconoclast” me levantaba el primero en el autobús y me ponía a escribir. Tenía mi libro de historia conmigo e iba escribiendo las letras, las pasaba al ordenador y luego cogía la guitarra. La gira con “Iconoclast” duró casi dos años así que compuse todas las canciones y cuando la gira terminó ya estaba listo para grabar.
- – ¿De qué manera te ayudó Michael Romeo?
Michael Romeo me ayudó tanto porque programó la batería y confudió a muchos baterías. Muchos me venían preguntando “¿Quién toca?” y yo estaba en plan “nadie”. También tocó el teclado y me dio esa orquestación a lo Symphony X que quedó genial, también tocó la guitarra solista y también grabó todos los instrumentos. No hubiera podido hacerlo sin él.
- – He leído algunas entrevistas y en ellas dices que querías un álbum que incluyera heavy metal clásico ya que es lo que realmente siempre has amado. ¿Cómo te sentiste pasando de componer con una banda a hacerlo todo tu querías? ¿Pros y contras?
En Symphony X, Michael Romeo compone casi todo y luego nos envía una demo para que añadamos nuestras ideas y entonces es cuando se convierte en una canción de Symphony X, y en este caso tuve que hacerlo yo todo así que fue muy muy difícil. Aprendí mucho de Michael Romeo a la hora de componer, como realmente coger una canción y sacar lo mejor de ella. Mi primer amor siempre fue el heavy metal clásico: Judas Priest, Iron Maiden, Megadeth y todo eso, así siempre quise hacer algo así. Mi idea era tener riffs de la antigua escuela y con esa actitud, ero añadiendo la orquestación y la producción que tenemos hoy en día. Con la voz de Alan tan heavy metal, en mi cabeza ya tenía en mente esa frescura y esa emoción así que lo hice todo poco a poco: un día la batería, otro día la voz, otro la guitarra y de repente lo tenía todo hecho. Cuando vi la portada pensé “no puedo creer que esté terminado, debo estar loco”.
- – ¿Estás contento con la respuesta de los fans? ¿Qué expectativas tenías?
Tenía miedo porque los fans de Symphony X siempre esperan cierto nivel de excelencia, esperan genialidad, así que no sabía cómo reaccionarían con un álbum tan heavy metal, pero estaba muy contento porque tanto a los fans del metal progresivo como los fans de Symphony X les encantó. Creo que a los fans de Symphony X les gustó porque quizás no sea un álbum progresivo, pero tiene ese toque Symphony X con esa orquestación, las voces y la producción. Después seguramente a los fans que son más de Gammaray o bandas de ese estilo, les gustó por ser un estilo de heavy metal tan directo y tan de la vieja escuela… así que obtuve buenas críticas de todos los tipos de fans que puedes esperar y fue increíble.
- – ¿Crees que habrá oportunidad de escuchar algunas de esas canciones en directo algún día?
Ese es mi sueño, traer “Silent Assassins” aquí, y si pudiera encontrarle salida económicamente hablando me encantaría hacerlo. Sería duro porque no tendría este autobús de gira, tendríamos una pequeña furgoneta, tu serias la conductora, tu (Roger) serías el técnico de luces… pero sería algo increíble para mí poder tocar canciones que he escrito en mi habitación delante de la gente, me encantaría hacerlo y estoy hablando con distintos promotores para ver si es posible.
- – He querido añadir una pregunta porque ayer estuvimos hablando sobre Erzsebet Bathory y me dijiste que tenías una canción sobre ella. ¿Vas a grabarla? ¿Tienes pensado sacar otro disco en solitario?
Esa es la última canción que he compuesto, se llama “Lady Bathory” y es todo sobre ella. Escribí esa canción hace tan sólo unos meses pero ya había empezado a grabar mi segundo álbum en solitario. Así que ya te puedo contar, porque eres una de las chicas más geniales que he conocido, ya te puedo contar que ya hemos terminado de grabar la batería, Michael Romeo lo hizo de nuevo, Dios le bendiga, y justo antes de venir a Europa terminamos de grabar la guitarra rítmica.
Así que estoy trabajando en mi segundo disco, se llamará “Pond and Prophecy” y habrá una canción de 21 minutos, que será una canción larga desde la perspectiva del estilo heavy metal. No sé si hay muchas bandas heavys que hagan canciones tan largas pero quería probar. Con la gira de Symphony X no tendré mucho tiempo de trabajar en él pero espero poder sacarlo a finales de este año o a principios del que viene.
- – ¿Qué canción te hizo enamorarte del heavy metal?
Cuando tenía 13 años mi padre me llevó a ver Kiss en New York City, ¡y eso fue muy grande! Cuando pienso en cómo pensaba yo con 13 años viendo esas explosiones, Gene Simmons escupiendo fuego, volando… después de eso quise ser una estrella del rock. Mientras crecía fui descubriendo a Black Sabbath, Iron Maiden, Judas Priest… y empecé a aprender de todos esos bajistas, y seguí, y seguí, y si alguien me hubiera dicho 20 años atrás que estaría aquí le hubiera dicho “muy loco” (en español).
- – ¿Cuál es tu canción preferida de Symphony X?
Bueno va cambiando… cada tanto cambia.
- – ¿De cuál te sentirías más orgulloso?
Ahora mismo diría que mi canción favorita es del nuevo disco. Me gusta… no recuerdo que número es pero se llama “In My Darkest Hour”. Mola, y tiene un aire quizás a Megadeth, y realmente me gusta mucho el estribillo y el resultado general, así que esa sería mi canción preferida. La canción de la cual me siento más orgulloso es probablemente “The Odyssey” porque es como una aventura y es algo a la gente incluso les emociona hasta el punto de llorar.
Entrevista por Yadira Zamora
ENGLISH VERSION
- – Hello Mike! Thank you so much for your time! Happy birthday by the way, I know it was last week, how did it go? Did you have some time off to celebrate?
Well, we had my birthday and it was a day off at the time so the band and I had a nice dinner and it was really nice, it was like a family. The road family. We were somewhere in the UK, I don’t remember where because this whole tour is like a dream.
- – Today’s your first date in Spain, been 5 years since your last visit. How does it feel guys to be back?
It feels so great to come back to Spain, we always have great shows here. Our fans here are so loyal and they keep coming back and they support us so much. We are really excited to play because the shows are always high energy and the fans have so much passion.
- – You’re back with “Underworld”, (a brilliant album I have to say) that got released last year. It’s amazing because I haven’t seen any bad reviews about it yet, in fact it’s so hard to find a bad review about any of your albums! What did you think the first time you heard it once you finished recording?
There was a point where we had the songs close to being finished and we could kind of see what the album was going to sound like and we knew we had something very special. So we were very excited, we wanted to release the album as soon as possible, and we think is one of our best albums and just like you say, the press has given us fantastic reviews and what’s great about this album is that our new fans and our old fans like it because it has elements of our old sound and our new sound so we found the spot where we want to be, where we can get everybody back. So far the tour has been amazing, the fans have been responding to the new songs… they go crazy.
- – Symphony X is a band that has always been there when people talk about progressive metal, it’s like an icon. What kind of evolution have you seen in the band since you joined in 1999?
I joined the band in 1999 and at that time we were definitely called a progressive, symphonic metal band. Since that time we’ve gotten a little heavier. Each album seem to get a little heavier, now some of our older fans did not like that but on other hand we’ve picked up a lot of new fans. The last album before «Underworld» was called «Iconoclast» and that was the heaviest album we had ever done, now I think in my opinion, it was a little bit too heavy for Symphony X. I loved the album but I think it was a little bit too much for us so with «Underworld» we came back just a little bit and like I said we are really happy the way we are now.
- – I wanted to take a little look back and I wanted to ask you about the process of joining the band.
Oh, I’ll never forget it.
- – What were you doing back then?
In the 1990’s I was a struggling musician in New Jersey, USA, and I was playing in the local hard rock and heavy metal bands.
- – Nothing progressive?
I never played in a progressive band before. The band before Symphony X sounded like Tesla meets Skid Row, like Whitesnake kind of. Matter of fact I should let you hear it because I think you’d like it.
So I was a struggling musician and I used to hang out at the local heavy metal bar that we all went to every weekend and I knew this guy, and he knew Symphony X and one day he said «Symphony X is looking for a bass player, you’d be perfect!» so I said «Sure!».
- – But if you were playing in a band like Tesla, how could he think that you’d be the right person?
That’s a very good question. He knew that I could play… well, he thought that I could play very well. I wasn’t that familiar with Symphony X but I knew that they were popular in Europe and they had some things going on at the time so he had Michael Romeo call me, we talked on the phone and he said «hey, you wanna come down for an audition?», so I said «okay, send me some songs that you want me to learn». I was a blues player, a hard rock player and he sent me the «The Divine Wings of Tragedy» cd so I put it in and I was like «how can anyone play this?! This is crazy! This isn’t like Dokken!».
At that point I looked in the mirror and I said «you’re either gonna do this or take the bass and put it down and go work as a garbage man or something», so I said «I’m gonna do this». I looked the door of my room and I practised for hours and hours, never stopped.
- – For how long did you practise?
I think I had two weeks to learn three songs, three songs of that album. I practised so much… and then came the day of the audition.
I didn’t think that I would get the job, I was like «the songs, they’re a little bit too hard for me, but I did my best» and I’d meet the guys and at least I could say I met Symphony X and I could tell everyone that I auditioned for them. So I go to the audition, I open the door and it was very quiet and I was like «wow, okay», so I pick up the bass and we start playing «Of Sins and Shadows». So I’m playing and I’m doing good! I’m like «wow I can keep up with these guys!», they’re playing and I’m right in there and doing great. So the song ends and they seemed like «oh, okay this guy can play!» so then we’re going into the second song «The Accolade» and we started playing, did good, and then we did «Medusa», I did good. So after I finished those three songs Michael Romeo, he says «alright let me talk to you», and I didn’t know maybe he would say «alright you should go home» so he started asking me and he said «you did really good, can you tour?» and I said «yes of course!». To make the long story short I came back for a second audition and I did some songs from «Twilight in Olympus», I did very good because I was more confident and then to make a long story shorter I went from the struggling musician who played for maybe the bar tender and his girlfriend. The first show was in Sao Paulo, Brazil, one thousand people, it was like a dream come true, like the movie Rockstar.
- – How hard is to keep a band alive nowadays? Digital era, people don’t buy as many albums as they used to… unless you’re an Iron Maiden or a Metallica… is it hard even for you guys?
The bands have gotten hit very hard, because nowadays so many people just steal your music. The only way to make money is you have to stay on the road, some bands can’t afford to be on the road, they don’t bring enough people to the shows and they loose money and they can’t do it. It hurts a lot of bands and also the internet is so huge: you have big bands like Megadeth and you have bands maybe you never heard of, they’re all on the internet fighting for attention and exposure, and it’s so hard to break out so you really have to find creative ways to be exposed on the internet. Also with the illegal downloading record companies are going out of business, so only the big ones are there. It’s hard so I’m actually happy that crowdfunding is around like GoFundMe, Kickstarter… I did my first solo album on Kickstarter, so that helps but it’s a lot of new challenges.
- – You guys have been together for 20 years. What do you think is the secret to stick together? You can often see many different lineup changes in most of the bands.
Being in a band is like a marriage. You’re together with these guys for months and one day somebody is in a bad mood, another day someone else is in a bad mood, you have arguments, but you have to learn how to work it out, talk it out and realise that you have something so special here. If you go out on your own, you’re not going to be as big as Symphony X, if I leave Symphony X I will not have a tour bus, I’ll be in a van, so you keep in mind the goal. Symphony X for 20 years has built a huge following and we know this and we’re not gonna let anything get in the way, so anytime there’s a problem we talk it out, we work it out and in the end we all love each other and we all are like brothers.
- – Let’s talk about your solo project “Silent Assassins”. Why and when did you choose that name for your first solo album?
That’s a very good question. «Silent Assassins» has a few different meanings: the first meaning, I was thinking «what should I call this project?» I don’t wanna call it «Mike Lepond», that’s dumb! That’s not cool! I don’t wanna call it «Mike Lepond and Friends», it sounds like Disney.
- – So you didn’t have the cover in mind? Because the cover has to do with that.
That comes later. So I said «What would be a cool name that is the same as Mike Lepond and Friends?». How about my assassins! My silent assassins! Nobody really knows them, they’re quiet, and they’re my assassins! They play with me! It’s a cooler way to say «friends» so there you go that the first meaning.
The second meaning is, for one of the songs also called «Silent Assassins», the silent assassins in my mind were the great warriors that were hiding inside the Trojan Horse, they were hiding, they were silent and they were assassins and they were going to come out in the night. So there’s the two meanings.
- – Did you know already who was going to play each instrument and sing when you started to write it?
Because it was such a huge a project I had to do everything myself, the only way I could do it was to take one piece at a time so first thing I wanted to do was write all the songs and once I had that written then I said «okay, who’s going to play on this». Michael Romeo said «why don’t you just program the drums, I’ll do it and you won’t have to look for a drummer» and I said «perfect, one problem solved». So then I was like «okay, I’ll play the rythm guitar» and if there was something I couldn’t play, Michael Romeo would just say «okay, I’ll play it for you». Then it came «okay, who is going to sing, that’s the most important thing» and I knew Alan Tecchio for a few years because he was on the New Jersey scene many times and I loved his voice because he had a tough heavy metal voice but he could also scream, he could also sing a ballad and I was like «wow, I want him» so he heard the songs, he loved it and he did a fantastic job. Then for the lead guitar I had my good friend Metal Mike Chlasciak, also lived in New Jersey. All these guys lived near my house so I could go to the studio with them, so he did a great job for me and so it was only a few people but I wanted to have everyone closeby so I could be in the studio with them.
- – So you wrote EVERYTHING: the music, the lyrics…
I wrote the music, I wrote the lyrics and I wrote the vocal melodies.
- – How long did it take you?
It took me three years. When we were touring on «Iconoclast» I would wake up before everybody on the tour bus and I would start writing. I would have my little history book and I would write all the lyrics, type them all in the computer and I had my little guitar. We toured on «Iclonoclast»… the tour lasted about two years so during that time I wrote all the songs and when the tour was over I was ready to record.
- – In which way did Michael Romeo help you with?
Michael Romeo helped me so much because he programmed the drums and he fooled so many dummers. Many drummers said «who plays drums on that?» and I was like «nobody».
So he played keyboard, he gave me that Symphony X orcherstration wich was wonderful, he also played the lead guitar and he recorded all the instruments for me. I could not have done it without him.
- – I have read some interviews and you say that you wanted an album that included classic heavy metal because that’s what you’ve always loved. How did you feel when you went from composing with a band to going solo? Pros and cons?
With Symphony X, Michael Romeo writes most of the music so he’ll give us a demo of the song and then we’ll put our ideas into the song and it becomes a Symphony X song and now with this I had to do everything so it was very very difficult. I learned so much from Michael Romeo songwriting, how to really take a song and make it the best it could be. My first love has always been classic heavy metal: Judas Priest, Iron Maiden, Megadeth and all that stuff so I always wanted to do that. My idea was to have the old school riffs with that attitude and to put it with the orchestration and the production of the modern day, and put it together. With Alan’s tough heavy metal voice to me it sounded something fresh and exciting so I did everything, I wrote everything and did everything little by little: one day the drums, one day the vocals and one day the guitar and then all the suddent it was done. I was looking at the cover and thinking «I can’t believe I finished it, I must be crazy».
- – Are you satisfied with the response of the fans? What kind of expectations did you have?
I was afraid because Symphony X fans, they expect a certain level of excellence, they expect greatness, so I did not know how the fans would react to just a straight ahead heavy metal album. But I was very happy because the progressive fans and maybe fans like Symphony X, they all really enjoyed it. I think the Symphony X fans liked it because it may not have been progressive but it had this Symphony X kind of feel to it, with the orchestration and the big choruses, and the production, that was all very much like Symphony X. Then fans who maybe liked Gammaray and bands like this, they just liked that old shool straight ahead headbanging….so it got good reviews from all the different kinds of fans so that was amazing.
- – Do you think there will be a chance to hear some of the songs live someday?
This is my dream. To get the «Silent Assassins» here, if I could make sense of it financially I would love to do it. It would be though because we wouldn’t have a beautiful bus, we would have a little van, you (Yadira) are the driver, you (Roger) are light guy… but it would be an amazing thing for me to have songs that I just wrote in my room played in front of everybody and I would love to do it and I’m talking to different promoters to see if it’s possible.
- – I added a question, because yesterday we were talking about Erzsebet Bathory and you told me that there was a song about her. Is it going to be released someday? Do you have in mind recording more solo albums?
That’s the latest song I wrote, I wrote a song called «Lady Bathory» and all about her. I actually wrote that song maybe just a few months ago but I had already started recording my second solo album. Now I can tell you because you’re the coolest girl I’ve ever met … I can tell you a little about my second solo album. I have already finished the drums, so Michael Romeo did it again for me, bless his soul, and just before we left for Europe I finished the rythm guitar. So I have a second solo album I’m working on, the name of it will be «Pond and Procefy» and on this album there will be a 21 minute song, it will be like a heavy metal approach to a long song, I don’t know if there’s too many heavy metal bands that do the long songs but I wanted to try it, so with all the Symphony X touring I won’t be able to work on it a lot but I’ll have it out hopefully by the end of this year or early 2017.
- – Which song made you fall in love with heavy metal?
When I was 13 years old my father took me to see Kiss in New York City, and that’s the big thing! Think back back on how your mind was at 13 years old and I see these explosions, Gene Simmons spiting fire and flying… and after that I wanted to be a rockstar just like him. As I got older I started discovering Black Sabbath, Iron Maiden, Judas Priest… and I started learning about all these different bass players, and kept going and going and going and if someone would have told me 20 years ago that I would be here I’d say “muy loco”.
- – What’s your favourite Symphony X song?
Well that changes…every so often that would change.
- – Which one would you say you’re most proud of?
I would say right now my favourite song is probably from the new album. I really like… I forget the number of track it is but it’s called “In My Darkest Hour”. It’s cool, it’s kind of… maybe like a Megadeth kind of… and I really like the chorus and the way it was put together, so that’s my favourite song right now. I guess the song that I’m most proud of with Symphony X is probably “The Odyssey” cos’ it’s just like this adventure, and it’s something that people… makes them cry…
Interview by Yadira Zamora
Gracias por la entrevista. Buen tipo este Mike Lepond
Me ha gustado cuando ha contado su experiencia al entrar en la banda.